Inwestycje transportowe w Katowicach
W styczniu w sali gimnastycznej V LO im. Wł. Broniewskiego odbyło się długo wyczekiwanie spotkanie mieszkańców z urzędnikami. Tematem przewodnim były rozwiązania komunikacyjne dla dzielnicy, powiązane z tzw. tramwajem na południe Katowic i inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych.
Przypomnijmy. W ramach programu Kolej Plus przebudowane w modelu bezkolizyjnym zostaną skrzyżowania na ulicach Szarych Szeregów-Kołodzieja-Prusa, Boya-Żeleńskiego i gen. Waltera-Jankego. W przypadku tej ostatniej torowisko kolejowe pozostanie na obecnym poziomie, a droga pobiegnie dołem. Co oznacza, że na ul. gen. Waltera-Jankego nie będzie wjazdu z Fabrycznej, Lechickiej i Odrodzenia.
W Ochojcu powstanie nowy układ drogowy
By nie sparaliżować Ochojca, miasto chce odwrócić kierunek obsługi komunikacyjnej dzielnicy. Jedna z nowych dróg zostanie wybudowana po wschodnie stronie torów kolejowych. Rozpocznie swój bieg od ul. gen. Waltera-Jankego na wysokości parkingu przed sklepem E. Leclerc, otoczy teren tzw. apartamentów na wynajem i połączy się z ul. Fabryczną.
Druga droga ma pobiec wzdłuż nowej linii tramwajowej na południe Katowic. Będzie dwukierunkowa i w północnym odcinku połączy się z nowym układem drogowym przy Leclercu, a w południowym - z ul. Leśną.
W perspektywie konieczności zamknięcia fragmentu ulicy Jankego na okres budowy bezkolizyjnego skrzyżowania z linią kolejową wydaje się, że dla zapewnienia jakiegokolwiek funkcjonowania dzielnic Ochojec i Piotrowice uzasadniona jest realizacja odcinka od ulicy Kolejowej do GCM i ulicy Ziołowej - mówi Sandra Hajduk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice.
Wątpliwości mieszkańców wzbudziła również kwestia przebiegu drogi wzdłuż tramwaju przez teren planowanego osiedla. Obawiali się, że na tym odcinku ulica będzie pełnić rolę zamkniętej drogi osiedlowej. Jednak rzecznik katowickiego magistratu zapewnia, że droga będzie publiczna i ogólnodostępna.
WSA rozpatrzy skargę na decyzję GDOŚ ws. tramwaju na południe Katowic
W pierwszej kolejności mają powstać drogi, a później wiadukt na ul. gen. Waltera-Jankego. Sęk w tym, że przyszłość tramwaju na południe - skorelowanego z nowym układem drogowym - nie jest pewna, ponieważ decyzja środowiskowa Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dla tej inwestycji została zaskarżona do sądu.
Skarga Górnośląskiego Towarzystwa Przyrodniczego im. A. Czudka na decyzję GDOŚ wpłynęła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w połowie grudnia. Termin rozprawy nie został jeszcze wyznaczony, ponieważ sąd czeka na uzupełnienie braków formalnych skargi przez stronę skarżącą. Jeśli zostaną uzupełnione, sprawa trafi na wokandę.
Jakie są możliwe scenariusze? W wersji optymistycznej dla Katowic sąd może skargę oddalić. W wersji mniej optymistycznej - WSA może uchylić zaskarżoną decyzję lub uchylić decyzję I i II organu i skierować sprawę dla ponownego rozpoznania.
Na chwilę obecną trwają prace projektowe nad linią tramwajową, miasto nie dysponuje jeszcze pozwoleniem na budowę.
W związku z tym, w przypadku gdy na skutek wyroku Sądu sprawa ponownie wróciłaby do rozpoznania przez organ I lub II instancji, pozwolenie na budowę będzie mogło zostać wydane dopiero po ponownym wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia (i po uzyskaniu oczywiście waloru decyzji ostatecznej) - wyjaśnia Dominik Niewirowski, zastępca kierownika sekretariatu Wydziału Informacji Sądowej w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie.
Katowice: podejmowane są kolejne kroki zmierzające do realizacji inwestycji tramwajowej
Jak do sprawy odnoszą się Katowice? Sandra Hajduk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice podkreśla, że "samo złożenie skargi nie wstrzymuje wykonalności decyzji, zatem na ten moment w żaden sposób nie wpływa to na przygotowanie do aplikowania o dofinansowanie dla inwestycji".
31 stycznia 2024 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiła nabór wniosków o dofinansowanie w sposób niekonkurencyjny w ramach: Priorytetu FENX.03 Transport miejski Działanie FENX.03.01 Transport miejski. W ramach tego naboru Miasto Katowice planuje złożenie wniosku m.in. o dofinansowanie dot. węzła Kostuchna, a spółka Tramwaje Śląskie S.A. będzie aplikowała o środki dla inwestycji tramwajowej. Termin składania wniosków upływa dnia 28 czerwca br., a zakładane rozstrzygnięcie naboru do IV kwartał 2024/I kwartał 2025 roku - przekazała Sandra Hajduk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice.
Nie uzyskaliśmy jednak odpowiedzi na pytanie, czy urząd ma alternatywne pomysły na układ drogowy w Ochojcu - biorąc pod uwagę fakt, że część dróg zostanie odcięta od ul. Jankego z powodu inwestycji kolejowej.