Wracamy do sprawy osiedla mieszkaniowego, które ma powstać na dwóch działkach przy torach kolejowych w Katowicach-Ochojcu. W grudniu zeszłego roku firma Pietrzak B.B. otrzymała warunki zabudowy na budowę 8 budynków jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej i 10 budynków wielorodzinnych w pobliżu ulic Leśnej i Jagodowej.
Zgodnie z wydaną decyzją, inwestor może postawić tam budynki wielorodzinne o wysokości od 15 do 27 metrów. W dwóch budynkach na parterze mają się znaleźć lokale usługowe. Z kolei budynki jednorodzinne mogą mierzyć od 8,5 do 10 metrów. MZUiM zalecił, by inwestycję skomunikować z ulicą Odrodzenia oraz Jagodową poprzez zjazdy na projektowany wewnętrzny układ drogowy.
Niedługo później do katowickiego urzędu wpłynął wniosek o wydanie warunków zabudowy od spółki RECAP SVP 22 (powiązanej z Resi Capital/Cavatiną). Jednak w tym przypadku osiedle miało być dużo gęściej zabudowane. Inwestor planował budowę 9 budynków wielorodzinnych z powierzchnią usługowo-handlowo-biurową w parterze. Wszystkie bloki miały mierzyć powyżej 20 metrów, a najwyższy - 27 metrów. Maksymalnie mogło tam powstać ponad tysiąc mieszkań.
Jednak wniosek przepadł, bo projektant "zapomniał" o wiadukcie nad planowaną linią tramwajową do Kostuchny. Prezydent Katowic wezwał inwestora do uzupełnienia wniosku, a ten w odpowiedzi wniósł o zawieszenie postępowania ws. warunków zabudowy. Co wcale nie oznacza, że zrezygnował ze swoich planów.
Wniosek o pozwolenie na budowę osiedla w Ochojcu
18 września do urzędu po raz kolejny wpłynął wniosek spółki RECAP SVP 22. Ale tym razem chodzi o pozwolenie na budowę "zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych etap IA, budynki B, C i D". Z nieoficjalnych źródeł wiemy, że wniosek został złożony na podstawie "wuzetki" firmy Pietrzak B. B. z 2022 roku. Przy czym wniosek obejmuje nie cały obszar, tylko część znajdującą się na działce nr 152.
Zapytaliśmy inwestora o szczegóły inwestycji - jakiej wysokości będą budynki, ile będzie łącznie mieszkań i o jakiej powierzchni, ile przewidziano miejsc parkingowych, w jaki sposób inwestycja zostanie skomunikowana. Zapytaliśmy również, czy inwestor przewiduje kontynuację inwestycji (kolejnego etapu). Na chwilę obecną nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.
W tym miejscu warto dodać, że odnalezienie wniosku spółki w publicznej wyszukiwarce jest nieco utrudnione, ponieważ znajduje się na nim niepoprawny adres inwestycji. Urzędnicy tłumaczą, że to inwestor musiał wpisać złą ulicę, ale to nie stanowi powodu do odmowy rozpatrzenia wniosku, bo liczy się przede wszystkim numer ewidencyjny działki.
Inwestor planuje budowę apartamentów na wynajem
Co interesujące, RECAP SPV 10 sp. z o. o. (również powiązana z Resi Capital/Cavatiną) złożyła do urzędu miasta wniosek o wydanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę, wydanego w 2022 roku dla kilku działek przy ul. Jankego 15. Znajdują się one na zachód od planowanego osiedla, po drugiej stronie torów kolejowych, w pobliżu sklepu E. Leclerc.
Decyzja z 2022 roku zezwalała inwestorowi na budowę trzech budynków handlowo-usługowych. Ale zgodnie z nowym projektem, mają tam powstać apartamenty na wynajem z usługami i garażami podziemnymi.
"Planowany obiekt będzie w parterze posiadał część usługową pod wynajem, na której zostały zaprojektowane trzy 4-kondygnacyjne segmenty przeznaczone na funkcję zamieszkania zbiorowego (tzw. apartamenty na wynajem). Dojazd jest planowany z ul. Jankego. Zaplanowano 165 miejsc postojowych, w tym 57 w garażu podziemnym" - przekazała nam Sandra Hajduk, rzecznik prasowa Urzędu Miasta Katowice.
Zapytaliśmy inwestora o szczegóły inwestycji, a także o to, czy obie inwestycje - apartamentowce na wynajem i osiedle - będą ze sobą w jakikolwiek sposób powiązane. Na chwilę obecną nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Mieszkańcy protestują przeciwko inwestycji w Ochojcu
Sprawa osiedla mieszkaniowego przy torach kolejowych w Ochojcu od początku budziła kontrowersje. Mieszkańcy od miesięcy protestują przeciwko inwestycji. Ich największą obawą jest paraliż komunikacyjny, który nastąpi, jeśli budowa doczeka się realizacji.
Głównym problemem jest dojazd do osiedla, który ma się odbywać ulicami Odrodzenia i Jagodową. Obie drogi są wąskie i prowadzą w jedno miejsce - do ulicy Jankego, która już dziś jest zakorkowana.
Problem paraliżu komunikacyjnego może pogłębić inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych, które obecnie pracują nad budową czterech przystanków kolejowych na południu Katowic. Jeden z nich powstaje właśnie w Ochojcu.
Zgodnie z harmonogramem, pociągi mają wrócić na linię nr 142 jeszcze w grudniu tego roku. Co w praktyce oznacza, że kierowcy na ul. Jankego będą czekać na przejazd na rogatkach. Spółka kolejowa planuje co prawda budowę przejazdu bezkolizyjnego, ale realizacja inwestycji została przewidziana w kolejnych latach.