Warunki do budowy lekkiego metra w polskich miastach są, jednak do tej pory brakowało odpowiednich przepisów. Teraz to się zmieni, bo jak poinformował w Katowicach wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik - projekty zmian ustaw umożliwiające budowę w polskich miastach kolei naziemnej zostały już wysłane do Kancelarii Premiera.
- Można powiedzieć, że to taki sojusz śląsko-podkarpacki. Projekt został wysłany już do KPRM kilka dni temu, będzie nad nim pracowała cała Rada Ministrów - poinformował wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik.
Monorail ma być alternatywą dla autobusów, które dziś podobnie jak samochody osobowe w godzinach szczytu stoją w korkach.
-Przede wszystkim chodzi o to, że to rozładowuje ruch, transport, przepływy pasażerów. Tylko 15% w aglomeracji śląskiej korzysta z transportu publicznego. To jest bardzo mało. My musimy to zmienić. Najwyższy czas żeby zbudować tego rodzaju kolej, żeby łączyć miasta metropolii śląskiej - dodaje Wójcik.
ZOBACZ także: Aż 12 kopalń wstrzymuje wydobycie od 9 czerwca. "Chcemy ostatecznie pokonać epidemię" [LISTA KOPALŃ]
A zachęcić mieszkańców Śląska i Zagłębia do przesiadki na komunikację miejską, mają przede wszystkim zalety tzw. lekkiego metra. A tych jest sporo.
- Szybki, sprawny, niskoemisyjny, ekologiczny, bezkolizyjny i konkurencyjny cenowo środek transportu, który nie ingeruje w tkankę miejską tak jak tradycyjne środki transportu typu trolejbusy, autobusy. Poza tym jest dużo tańszy niż metro - wylicza wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia już w ubiegłym roku zaczęła planować budowę jednotorowej kolejki na lotnisko w Pyrzowicach. Jednak na to jeszcze trochę poczekamy. A szacunkowy koszt tej inwestycji to 4 miliardy 200 milionów złotych.
Przypomnijmy, że już kilka miesięcy temu powstała koncepcja zakładająca budowę monorailu czy też kolei wiszącej nad miastach aglomeracji górnośląskiej.
CZYTAJ WIĘCEJ: Wisząca kolej szynowa nad śląskimi miastami? Jest taki pomysł [ZDJĘCIA, WIDEO]