Jakub Biel i jego seria "Szczere marki" podbiła Internet
Kto żyje w polskim Internecie, ten musiał memiczne grafiki Biela widzieć. Dla tych, których z jakiegoś powodu zabawa ominęła, na prędkości wyjaśniamy.
Jakub Biel od lat pracuje w marketingu, ma na swoim koncie setki kreatywnych reklam. O niestandardowych kampaniach reklamowych wielokrotnie opowiadał podczas wykładów na AGH w Krakowie czy Uniwersytecie Warszawskim, zaliczył także wystąpienie na TEDx. Mówiąc krótko - w swojej branży jest ekspertem.
Ostatnio o Bielu znów zrobiło się głośno za sprawą serii "Szczere marki - gdyby firmy mówiły tylko prawdę”. Grafiki z logotypami znanych marek, opatrzone zabawnymi hasłami rozniosły się po Internecie w mgnieniu oka. Przykłady?
- Żabka - drogo, ale blisko
- Empik - obejrzyj w naszym salonie, kup taniej na czyjejś stronie
- Pocztex - twoje awizo, kiedy jesteś w domu
- Black - i tak pomylisz z Tigerem
- Agata - prawie Ikea, ale w twojej wsi i trochę drożej
- Polsat - najlepsze reklamy przerywane filmami
Biedronka obraziła się na żart o paletach
Reakcje na "Szczere marki" były różne w zależności od tego, kto reagował. Zwykli śmiertelnicy ubawili się do łez. Niektóre firmy też. Nasza radiostacja może tutaj świecić przykładem. Grafika Biela z hasłem "Eska - jeszcze raz te same trzy piosenki do porzygu" została udostępniona na naszym oficjalnym profilu na Instagramie. Bo przecież warto mieć do siebie zdrowy dystans.
Najwyraźniej nie wszyscy wychodzą z tego samego założenia. Do tego grona należy Biedronka, która w odpowiedzi postraszyła Biela prawnikami. Chodzi o grafikę z logotypem firmy i hasłem "Od 2022 roku więcej palet w alejkach niż otwartych kas".
Prawnicy sieci wysłali do autora pismo z żądaniami usunięcia grafik z Internetu, argumentując to naruszeniem praw autorskich. Dali mu na to trzy dni. Prawnicy Biedronki zarzucają mu też wykorzystanie chronionego, zarejestrowanego znaku towarowego.
Biel usuwa grafikę, Internet reaguje, nad padliną krążą sępy
Marketingowiec postanowił spełnić ich życzenia i grafikę usunął, a na YouTube wrzucił filmik z wyjaśnieniami. Biedronka efekt osiągnęła, ale raczej ten Streisand. Internauci zaczęli masowo rozpowszechniać grafikę Biela, zwiększając jej zasięg. Teraz grafika z żartem o paletach jest dosłownie wszędzie. Coś czujemy, że jeszcze chwila, a wyskoczy nam z lodówki.
Nie ma co ukrywać - Biedronka w podbramkowej sytuacji zastosowała znany unik pod tytułem "Strzał w kolano". I wtedy do gry wkroczył Lidl, zupełnie nie zważając na zasadę, że leżącego się nie kopie.
Niemiecka sieć w oparciu o słowa Biela z nagrania o "nowym, ulubionym sklepie" wrzuciła na swoje sociale grafikę z jego twarzą i podpisem: "Bądź jak Jakub – zakupy rób w Lidlu". No i tak się robi marketing!