W tym zakresie zlecono realizację dwóch zadań. Obecnie trwa opracowanie koncepcji, obejmującej m.in. wyznaczenie pasów i dróg rowerowych oraz zaprojektowanie dedykowanej rozwiązaniu zmiany organizacji ruchu. Przy okazji, urząd miasta deklaruje, że zadba o zieleń w obrębie inwestycji.
- Drogi rowerowe w Gliwicach trzeba połączyć w logiczną całość. Obecnie często trasa kończy się nagle, a rowerzysta musi kontynuować jazdę ulicą. - czytamy w komunikacie Urzędu Miasta w Gliwicach
Pierwsza część inwestycji zredukuje pasy ruchu
Zadanie będzie polegało na wykonaniu koncepcji zakładających wyznaczenie pasów rowerowych, dróg rowerowych i uporządkowaniu postoju pojazdów oraz – w miarę możliwości – zaprojektowaniu nowej zieleni miejskiej. Obejmie odcinki ulic:
- Dworcowej,
- Jana Pawła II,
- Dunikowskiego,
- Mikołowskiej,
- Wrocławskiej,
- Częstochowskiej,
- Konarskiego,
- Zabrskiej,
- Strzody
- Wyszyńskiego.
Celem jest zapewnienie bezpiecznych połączeń rowerowych w ciągu wybranych głównych ulic w centrum miasta, tworzących siatkę tras rowerowych wraz z istniejącymi już drogami i szlakami rowerowymi. Ponadto – dzięki redukcji pasów ruchu – wyznaczone zostaną drogi dla pieszych oraz nowe miejsca parkingowe.
Kolejny etap to ukłon w stronę rowerzystów
Zadanie obejmie wykonanie projektów zmiany docelowej organizacji ruchu w zakresie wyznaczenia pasów ruchu dla rowerów na jezdniach lub dróg dla rowerów m.in. na ulicach:
- Toszeckiej,
- Bernardyńskiej,
- Śliwki,
- Orlickiego,
- Świętojańskiej,
- Tarnogórskiej,
- Opolskiej,
- Dąbrowskiego,
- Traugutta,
- Poniatowskiego,
- Pszczyńskiej,
- Kościuszki,
- Andersa,
- Kozielskiej
- Daszyńskiego.
W miejscach, gdzie wyznaczenie takich pasów będzie niemożliwe, projektant ma wskazać dodatkowe rozwiązania – np. koncepcję przebudowy układu drogowego, zakładającą budowę odrębnej drogi dla rowerów.