Bytomianie będą mieli nowy dworzec PKP. Remont na ukończeniu
Dobiega końca remont hali dworca PKP W Bytomiu. Zakończyły się już prace związane z montażem nowego poszycia dachu, przeszklenia świetlików, a obecnie trwają roboty związane z oświetleniem, zabudową wind oraz prace wykończeniowe w rejonie pierwszego peronu. Łącznie wykonawca inwestycji musiał wykonać nowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej o powierzchni aż 5600 mkw. W hali znajdują się trzy przebudowane perony kolejowe, na których – zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – zachowano układ płytek w karo. Na nowych peronach już pojawiły się ławki, tablice informacyjne oraz 5 z 7 wind dla osób z niepełnosprawnościami. Będzie także nowe nagłośnienie, oświetlenie oraz czytelne oznakowanie.
Wielki powrót "neonu" na halę dworca w Bytomiu
Symbolem powrotu lat świetności dworca PKP w Bytomiu będą natomiast "neony". Charakterystyczny, neonowy napis "Bytom" znów będzie witał podróżnych wjeżdżających do serca Bytomia z tą różnicą, że dawne neony zostały zastąpione przez ledowe. Co ważne, nowe napisy już świecą z obydwu stron hali dworca.
Ogromna inwestycja kolejowa w Bytomiu. To nie tylko dworzec
Wybudowana w 1929 roku hala peronowa dworca PKP w Bytomiu przeszła prawdziwą metamorfozę. Po wykonaniu prac związanych ze wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz montażem krokwi i deskowania, firma PORR SA przystąpiła do montażu nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz przeszklenia świetlików. Roboty zostały już zakończone, a ich zwieńczeniem był montaż dwóch nowych, ledowych napisów BYTOM, które zamontowane zostały po obydwu stronach hali.
Przebudowa hali peronowej to element modernizacji linii kolejowej nr 131, w ramach której trwa przebudowa przystanku kolejowego w Karbiu oraz budowa nowego przystanku Bytom Stroszek, który znajduje się tuż przy wiadukcie kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich. Cały czas realizowane są roboty związane z przebudową wiaduktów nad ul. Dąbrowa Miejska (gdzie trwa budowa drugiej części wiaduktu), w Zamłyniu (gdzie trwają roboty na przyczółkach wiaduktu), nad ul. Dojazd (gdzie zakończono już prace konstrukcyjne, a obecnie trwają roboty drogowe i związane z przebudową ciepłociągu i kanalizacji w jezdni), nad ul. Chorzowską (gdzie realizowane są prace wykończeniowe).
Nadal trwają również roboty związane z przebudową torowisk kolejowych. Na odcinku Bytom Karb – Nakło Śląskie odbywa się już ruch towarowy po jednym torze, zaś drugi jest przebudowywany. Z kolei na odcinku Chorzów Stary – Bytom Karb trwają zaawansowane prace związane z budową nowej infrastruktury kolejowej.
Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu powinny zakończyć się w 2025 roku.
Prace modernizacyjne na odcinku magistrali węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.