Budowa trzech centrów przesiadkowych: na pl. Wolskiego, w Stroszku i Karbiu to inwestycja, dzięki której poprawi się funkcjonowanie komunikacji publicznej w Bytomiu. Koszt budowy został określony się na około 70 mln zł. Miasto jednak stara się o dofinansowanie. Jedno ze źródeł to Program FEnIKS, złożono tu wniosek na kwotę prawie 41 mln zł. Drugie natomiast to ZIT w ramach środków Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, gdzie wniosek opiewa na kwotę ponad 7,7 mln zł.
– Budowa dworca autobusowego przy pl. Wolskiego i centrów przesiadkowych w Stroszku i Karbiu to jeden z moich priorytetów na najbliższe lata – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. – Inwestycja ta poprawi funkcjonowanie transportu publicznego w mieście i sprawi, że korzystanie z połączeń autobusowych, tramwajowych, kolejowych i metroroweru będzie jeszcze łatwiejsze – podkreśla Wołosz.
Program funkcjonalno-użytkowy. Czym jest i co zakłada?
Jest to dokument, który zawiera opis zadania oraz wymagania m.in. architektoniczne, techniczne, materiałowe i funkcjonalne, które są niezbędne do realizacji zadania. Określa kierunki i założenia dla każdego z trzech planowanych węzłów przesiadkowych w mieście. Władze miasta chcą w nich zintegrować połączenia samochodowe, autobusowe, tramwajowe, kolejowe, rowerowe i piesze, aby ułatwić nie tylko podróżowanie w mieście, ale również sprawny i szybki transport do największych miast Metropolii.
Dla Bytomia oznacza to budowę i przebudowę dróg, chodników i dróg rowerowych, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych, ale także budowę poczekalni, stanowisk postojowych dla autobusów, miejsc parkingowych, powstanie stacji ładowania autobusów elektrycznych i niskoemisyjnych, dostosowanie obiektów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz integrację centrów przesiadkowych z różnymi środkami transportu.
Realizacja projektu budowy centrów przesiadkowych, jak również budowa linii tramwajowych: łączących ul. Powstańców Warszawskich – pl. Wolskiego – ul. Jagiellońskiej w Śródmieściu jest uzależniona od pozyskania przez Miasto Bytom oraz spółkę Tramwaje Śląskie dofinansowania zewnętrznego.