Velostrada Katowice-Sosnowiec z problemami
Ostatni raz pisaliśmy o velostradzie nr 1 latem, gdy trwały konsultacje społeczne projektu koncepcji technicznej. Największym wyzwaniem dla projektantów okazała się kwestia własności działek.
Katowicki odcinek biegnie przez prawie 250 działek, z czego ponad połowa nie znajduje się w dyspozycji miasta. Urząd postawił warunek - dopóki wykonawca nie uzyska zgody od wszystkich właścicieli nieruchomości, dopóty miasto nie podejmie żadnych działań. Wówczas Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przekazała, że wykonawca do końca lipca ma czas na zebranie deklaracji właścicielskich. Jak się okazało, ten termin uległ zmianie.
Termin zakończenia prac nad koncepcją został przesunięty z końca lipca na połowę listopada. Projektanci aktualnie wprowadzają zgłoszone poprawki, analizowane są ostatnie warianty przejść przez ruchliwe drogi - Bogucicką i Hallera, które po uzgodnieniu z Miastem Katowice pozwolą na odbiór koncepcji. To otworzy drogę dla inwestora - Miasta Katowice, do opracowania projektu budowlanego i realizacji inwestycji. Proces uzyskiwania zgód właścicieli wciąż trwa - mówi Łukasz Zych, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Polecany artykuł:
Na pierwszym miejscu bezpieczeństwo, później komfort
Znane są też wyniki badań ankietowych online, które latem przeprowadziła Metropolia. W ankiecie wzięło udział blisko 1000 osób, z czego prawie 75 proc. stanowili mężczyźni. Głównie były to osoby pracujące oraz zamieszkujące Katowice i Sosnowiec, w grupie wiekowej od 30-49 lat o wyższym wykształceniu.
Prawie 98% ankietowanych korzysta z roweru. Tylko 10% tych osób używa roweru elektrycznego. Najczęściej ankietowani korzystają z roweru kilka razy w tygodniu, częściej w celach rekreacyjnych. Aktualnie na terenie GZM ok. 35% ankietowanych korzysta głównie z samochodu osobowego, a po 20 % ankietowanych korzysta z autobusu lub tramwaju - mówi Łukasz Zych.
Dla ankietowanych najważniejszą kwestią tras rowerowych jest ich bezpieczeństwo (ponad 60 proc.). Dlatego wysoce pożądane jest oddzielenie ruchu rowerowego od ruchu samochodowego i pieszego. Na drugim miejscu respondenci stawiają komfort przejazdu. Przebieg velostrady został oceniony jako atrakcyjny, aż 70 proc. badanych wyraziło chęć korzystania z tej trasy. Przy czym co piąta osoba oczekuje zmian w jej zaproponowanym przebiegu.
Dla ankietowanych Velostrada nr 1 będzie miała głównie zadanie rekreacyjne oraz transportowe - będzie ułatwiała dojazd do pracy, szkoły czy na uczelnię lub na spotkanie. Ponad 90% ankietowanym przebieg Velostrady nr 1 ułatwi dojazd do miejsc docelowych. Ankietowani wskazali, że głównym miejscem rozpoczęcia ich podróży na trasie Velostrady stanowi centrum miasta Katowic, czyli rejon dworca kolejowego oraz Galerii Katowickiej. Podobnie jest z miejscem docelowym podróży po trasie Velostrady. Jednak wzdłuż całej trasy Velostrady można zauważyć nagromadzenie punktów jako rozpoczęcia oraz zakończenia podróży - dodaje rzecznik.
Wkrótce ruszy budowa sosnowieckiego odcinka velostrady
W efekcie konsultacji społecznych wykonawca wprowadził pewne korekty trasy. Jak podkreśla rzecznik Metropolii, uwagi uczestników konsultacji częściowo pokrywały się z uwagami Katowic. Tak było m.in. w kwestii zwiększenia liczby przejazdów bezkolizyjnych.
Velostrada nr 1, podobnie jak inne velostrady, podzielona zostanie na odcinki realizacyjne. Trasa została zaplanowana w silnie zurbanizowanym terenie, w wybranych miejscach będą budowane lub przebudowywane obiekty inżynierskie, proces przejmowania niektórych nieruchomości, co do których nie ma klarownej sytuacji własnościowej, może potrwać kilka lat. To wszystko będzie wymagało projektowania i budowy Velostrady w odcinkach - mówi Łukasz Zych.
Tymczasem prace nad sosnowieckim odcinkiem velostrady idą pełną parą. Sosnowieckie Inwestycje kończą prace nad Programem Funkcjonalno-Użytkowym. - GZM przedstawiła zalecenia i rekomendacje do PFU, których wprowadzenie zapewni budowę infrastruktury rowerowej, pieszej i przystankowej zgodnej ze standardami GZM. Po ukończeniu PFU nastąpi projektowanie i budowa w latach 2025-2026 - zapowiada Zych.
Skandaliczne przypadki niszczenia Metrorowerów. GZM: dosłownie ręce opadają