Velostrada 3 połączy Katowice i Tychy
Koncepcja techniczna ma dotyczyć katowickiej części velostrady. Odcinek o długości ok. 6 km zostanie podzielony na dwie części. Według wstępnych założeń pierwsza część o długości ok. 2,2 km będzie prowadzić od dzielnicy Giszowiec (po wschodniej stronie DK86) do ul. Solskiego.
Zgodnie z wymogami GZM trasa powinna zostać zaprojektowana w taki sposób, aby zminimalizować wycinkę drzew. Na tym odcinku konieczne jest uwzględnienie ekranów akustycznych - mówi Łukasz Zych, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Drugi odcinek o długości ok. 3,9 km będzie prowadzić od przejścia podziemnego w obrębie ul. Solskiego w Murckach (w pasie drogowym DK 86) przez planowany tunel pod ul. Kołodzieja do ronda przy ul. Kołodzieja/Bielskiej. Dalej trasa pobiegnie kładką przez łącznice DK86, przez Park Murckowski, ulice Żubrów Murckowskich i Leśników. Na końcowym etapie velostrada zostanie poprowadzona terenami równoległymi do DK 86, znajdującymi się w pasie dawnej linii kolejowej, pasie drogowym lub bezpośrednio do niego przylegającymi.
Tereny te porośnięte są w znacznym stopniu drzewami, a w przeszłości częściowo stanowiły teren linii kolejowej, która kończyła się na tyskim Czułowie - przypomina Zych.
Termin składania ofert mija 8 października 2024 roku. Przyszły wykonawca po podpisaniu umowy będzie miał 8 miesięcy na przygotowanie koncepcji.
Tak będzie wyglądał przebieg velostrady nr 3 z Katowic do Tychów
Katowice dopiero projektują, a Tychy wkrótce budują
Velostrada nr 3 między Katowicami i Tychami docelowo będzie liczyć niemal 11 km. Dotychczas na tej trasie nie powstało połączenie dla rowerzystów, a jazda rowerem po DK 86 jest de facto niemożliwa. Katowicki odcinek będzie liczyć ok. 6,05 km (docelowo 7,90 km), a tyski - ok. 3,1 km. Trasa w większości poprowadzi linią prostą i będzie można ją pokonać w ciągu godziny.
Tychy już pracują nad swoim odcinkiem. Na początku tego roku urząd przygotował program funkcjonalno-użytkowy części velostrady.
Na ten cel GZM przeznaczyła dla miasta w sumie ponad 270 tys. zł wsparcia. Pozwoli to miastu na rozpisanie dużego przetargu na projekt i budowę w ramach przyspieszonego trybu „zaprojektuj i wybuduj” - mówi rzecznik Metropolii.
Budowa tyskiego odcinka ma się rozpocząć w 2026 roku, a zakończenie całej inwestycji powinno nastąpić w połowie 2027 roku.