Nowa baza techniczna Kolei Śląskich
W poniedziałek 3 lutego br. Koleje Śląskie podpisały list intencyjny z Polską Grupą Górniczą w sprawie zielonej transformacji poprzemysłowego terenu kopalni Sośnica. W miejscu po niedawno zasypanym szybie Bojków w rejonie autostrady A4 powstać ma nowoczesna baza techniczna dla pociągów.
W uroczystości uczestniczyli m.in. marszałek Wojciech Saługa, wicemarszałkowie Leszek Pietraszek i Grzegorz Boski, prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz, prezydentka Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka oraz wiceprezes Polskiej Grupy Górniczej Marek Skuza.
- Los szybu Bojków przesądzony został, gdy poważnej awarii uległa jego maszyna wyciągowa, a dokładniej jej silnik. Ale nowa forma zagospodarowania sprawia, że jego historia z pożytkiem dla współczesności, jest pisana od nowa - powiedział Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
- To szansa na nowe życie Bojkowa, na stabilne i długie życie. Teren, który służy dziś peryferyjnie kopalni będzie mógł być wykorzystany bardziej efektywnie - dziś na Bojkowie pracuje kilkanaście osób m.in. przy obsłudze placu materiałowego, w bazie kolejowej będzie mogło pracować ich znacznie więcej - powiedział Marek Skuza, wiceprezes Polskiej Grupy Górniczej.
Zgodnie z zawartym porozumieniem w pierwszym etapie Koleje Śląskie mają wydzierżawić wspomniany teren, a w następnym wykupić go. Po przeprowadzeniu wyceny nieruchomość zmieni charakter z górniczego na kolejowy.
Nowa baza i przystanki kolejowe w Gliwicach
Na inwestycje wykorzystana zostanie czterohektarowa działka z bocznicą kolejową. Pojazdy Kolei Śląskich będą miały od niej 5 km do linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK oraz do stacji Gliwice. Regionalny przewoźnik chce przejąć ten tor od PGG, a w dalszych planach jest remont linii i budowa trzech nowych przystanków przy ulicach: Bojkowskiej, Sikorskiego i Usługowej. Prowadzone są już w tej sprawie rozmowy z PGG.
- Gliwice to świetne miejsce na nową bazę, bo tu zaczyna się najczęściej wybierana przez naszych pasażerów trasa S1 z Gliwic do Częstochowy, ale również to miejsce nowych kierunków ekspansji spółki, jak połączenie z Gliwic przez Knurów do Rybnika - powiedział Krzysztof Klimosz, prezes Kolei Śląskich.
Jak zdradził Krzysztof Klimosz, w nowej bazie serwisowane będą nie tylko pociągi regionalnego przewoźnika. Prowadzone są już wstępne rozmowy z PKP Intercity oraz z Newagiem, który chce przez 10 lat serwisować w Gliwicach 35 swoich pojazdów.
Koszt inwestycji szacunkowo może wynieść ponad 100 mln zł. Na jej cel Koleje Śląskie chcą pozyskać unijne dofinansowanie. Według planów nowa baza ma być gotowa pod koniec 2026 roku, a w 2027 roku ma już rozpocząć działalność.
Rewitalizacja Bojkowa i Sośnicy
Inwestycja byłaby impulsem do rewitalizacji terenów leżących w gliwickich dzielnicach Bojków i Sośnica. Mieszkańcom poprawiono by dostęp do komunikacji transportu zbiorowego, a osoby, pracujące w strefie ekonomicznej miałyby ułatwiony dojazd.
- Podwójnie cieszą mnie inicjatywy wspierające zrównoważony rozwój naszego miasta. Pomysł wybudowania na dawnych terenach pokopalnianych nowoczesnej bazy dla taboru Kolei Śląskich doskonale wpisuje się w tę koncepcję. Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu i dlatego powinniśmy dokładać wszelkich starań, by wspierać jej rozwój. Jeśli można w efektywny sposób zagospodarować nieużywane już w praktyce tereny, jeśli w ślad za inwestycją pojawiają się nowe miejsca pracy - w tym również dla osób odchodzących z górnictwa - to takie inicjatywy bez wątpienia zasługują na wsparcie - powiedziała Katarzyna Kuczyńska-Budka, prezydentka Gliwic.
W opinii wicemarszałka województwa śląskiego Leszka Pietraszka, który inicjował projekt wspólnie z Krzysztofem Klimoszem, kiedy jeszcze zasiadał w zarządzie PGG, realizacja inwestycji wzmocni potencjał Kolei Śląskich, a także poprawi jakość transportu dla mieszkańców regionu.
- Wszyscy jesteśmy bardzo zdeterminowani, by doprowadzić go do końca - powiedział.