Tramwaje Śląskie przywracają ruch tramwajowy na rynku
Mieszkańcy Chorzowa mogą odetchnąć z ulgą. Po ponad trzech miesiącach utrudnień, spowodowanych wyłączeniem z użytku znajdującej się w centrum Chorzowa estakady, tramwaje wracają do obsługi rynku. Od najbliższego poniedziałku, 22 września, na tory wyjedzie linia nr 11, zapewniając bezpośrednie połączenie chorzowskiego rynku z Centrum Przesiadkowym Zawodzie w Katowicach.
Komunikacyjny paraliż w tej części aglomeracji rozpoczął się na początku czerwca bieżącego roku. Wówczas prezydent Chorzowa, Szymon Michałek, podjął decyzję o zamknięciu estakady nad rynkiem, którą przebiega droga krajowa nr 79. Powodem były wyniki ekspertyzy, które wskazywały na fatalny stan techniczny obiektu i ryzyko katastrofy budowlanej. Ponieważ główna linia tramwajowa łącząca Katowice z Bytomiem przebiegała pod estakadą, ze względów bezpieczeństwa ruch tramwajowy został całkowicie wstrzymany.
Od tamtej pory składy kursujące od strony Bytomia dojeżdżały jedynie w rejon chorzowskiego Muzeum Hutnictwa, a te od Katowic kończyły bieg na pętli przy Stadionie Śląskim. Tramwaje Śląskie uruchomiły również połączenie od południa: od zajezdni w Chorzowie Batorym do ul. Wolności. Jest ono obsługiwane pojazdami dwukierunkowymi.
Nowa organizacja ruchu
Aby przywrócić połączenie z centrum Chorzowa, spółka Tramwaje Śląskie podjęła się budowy tymczasowego rozwiązania technicznego. Ponieważ przejazd pod estakadą oraz sąsiednim wiaduktem nad linią kolejową nr 131 jest wciąż niemożliwy, zdecydowano o budowie specjalnego połączenia torowego. Dzięki niemu tramwaje dwukierunkowe, jadące od strony Katowic, będą mogły wjechać na rynek jednym, północnym torem. Następnie, po obsłużeniu przystanku, zawrócą i tym samym torem pojadą w kierunku Teatru Rozrywki. W jego rejonie w ostatnich dniach wykonano specjalną zwrotnicę, która pozwoli pojazdom wrócić na właściwy tor w kierunku Katowic.
Prace udało się zakończyć przed pierwotnie zakładanym terminem. Jak przekazała Justyna Koch z biura prasowego ZTM, nowa organizacja ruchu miała wejść w życie na początku października, jednak sprawna realizacja robót pozwoliła przyspieszyć ten termin.
- Zmiany zapewnią bezpośrednią możliwość przemieszczania się pasażerów między Katowicami i Chorzowem z częstotliwością co 15 minut w każdy dzień tygodnia. Wznowiona zostanie też obsługa przystanków tramwajowych Chorzów AKS i Chorzów Teatr Rozrywki - zaznaczyła Koch.
Pasażerowie muszą sprawdzić rozkłady
Uruchomienie linii do chorzowskiego rynku wiąże się jednak z szerszymi zmianami w siatce połączeń tramwajowych. Jak wyjaśniają przedstawiciele ZTM, spółka Tramwaje Śląskie dysponuje ograniczoną liczbą wagonów dwukierunkowych, które są niezbędne do obsługi nowo otwartego odcinka. Z tego powodu konieczne było przeniesienie ich z innych tras, co pociągnęło za sobą korekty w rozkładach jazdy aż 11 linii tramwajowych.
Najpoważniejszą zmianą będzie całkowite zawieszenie kursowania linii nr 44 w Katowicach, która dotychczas obsługiwała trasę między zajezdnią na Zawodziu a przystankiem Szopienice Dwór. W jej miejsce uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa oznaczona jako T45.
Pozostałe zmiany dotyczą głównie korekt godzin odjazdów. Przedstawicielka ZTM zaapelowała do pasażerów o dokładne zapoznanie się z nowymi harmonogramami. Wszystkie szczegóły dostępne są na stronie internetowej ZTM oraz pod numerem bezpłatnej, całodobowej infolinii 800 163 030.
Chorzowska estakada grozi zawaleniem
Zamknięta estakada, która jest przyczyną utrudnień, powstała w latach 70. XX wieku i stanowiła kluczowy element drogowej trasy Bytom-Katowice, obsługując dziennie około 45 tysięcy pojazdów.
Władze Chorzowa zapowiadają jej rozbiórkę, jednak do tej pory nie przedstawiono planów budowy alternatywnego połączenia ani nowego przebiegu drogi krajowej nr 79 przez miasto. Rozbiórka ma rozpocząć się na początku przyszłego roku. Według szacunków jej koszt to 30 milionów złotych. Cały proces może potrwać do 18 miesięcy.
