Tramwaje wracają na rynek w Chorzowie. Nowe połączenie od strony Katowic przywróci ruch

2025-09-10 10:19

Tramwaje Śląskie budują nowe połączenie torowe, które umożliwi dojazd składów od strony Katowic do centrum przesiadkowego na chorzowskim rynku. To częściowe przywrócenie komunikacji, sparaliżowanej po czerwcowym zamknięciu estakady drogowej, której grozi katastrofa budowlana.

Tramwaje wracają na rynek w Chorzowie. Nowe połączenie od strony Katowic przywróci ruch

i

Autor: Marcin Michalik / Facebook

Wielki powrót tramwajów do centrum Chorzowa

Po miesiącach utrudnień mieszkańcy Chorzowa i całej aglomeracji mogą liczyć na częściową poprawę w funkcjonowaniu transportu publicznego. Spółka Tramwaje Śląskie finalizuje prace nad nowym odcinkiem torowiska, który pozwoli na przywrócenie dojazdu do centrum przesiadkowego zlokalizowanego na rynku. Inwestycja jest bezpośrednią odpowiedzią na chaos komunikacyjny, jaki powstał po wyłączeniu z ruchu kluczowej dla miasta estakady.

Jak poinformował we wtorek 9 września Marcin Michalik, członek zarządu Tramwajów Śląskich oraz dyrektor ds. infrastruktury i rozwoju, prace przy budowie połączenia torowego przy ulicy Katowickiej, w pobliżu Teatru Rozrywki, potrwają do końca bieżącego tygodnia.

- Do końca tego tygodnia jako spółka Tramwaje Śląskie zrealizujemy połączenie torowe przy ulicy Katowickiej niedaleko Teatru Rozrywki. Pozwoli to na dalszy przejazd tramwajów do centrum przesiadkowego na Rynku - napisał Michalik na swoim profilu w mediach społecznościowych.

Inwestycja o wartości około 250 tysięcy złotych ma kluczowe znaczenie dla odblokowania ruchu tramwajowego od wschodniej strony miasta.

Komunikacyjny paraliż po zamknięciu estakady

Problemy komunikacyjne w Chorzowie rozpoczęły się na początku czerwca bieżącego roku, kiedy prezydent miasta Szymon Michałek podjął decyzję o natychmiastowym zamknięciu estakady drogowej przebiegającej nad rynkiem. Powodem były szokujące wyniki ekspertyzy technicznej, które wykazały krytyczny stan obiektu. Z powodu postępującej degradacji stalowych kabli sprężających konstrukcję, estakadzie w każdej chwili groziła awaria lub katastrofa budowlana.

Zamknięcie wiaduktu, którym przebiega droga krajowa nr 79, miało natychmiastowe i poważne konsekwencje. Codziennie trasą tą przemieszczało się około 45 tysięcy pojazdów, a jej wyłączenie spowodowało przeniesienie ruchu na lokalne ulice, co doprowadziło do ogromnych korków w godzinach szczytu, odczuwalnych nie tylko w Chorzowie, ale i w miastach ościennych.

Równie dotkliwe skutki odczuli pasażerowie komunikacji publicznej. Wraz z estakadą zamknięto przebiegającą pod nią główną magistralę tramwajową, łączącą Katowice z Bytomiem. Przerwano tym samym jedno z najważniejszych połączeń w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Od tego czasu tramwaje od strony Katowic kończą bieg na pętli przy Stadionie Śląskim, a od strony Bytomia dojeżdżają jedynie w okolice Muzeum Hutnictwa. Wkrótce po zamknięciu estakady Tramwaje Śląskie uruchomiły tymczasowe połączenie obsługiwane przez pojazdy dwukierunkowe, które docierały do centrum od południa, z zajezdni w Chorzowie Batorym.

Niepewna przyszłość chorzowskiej estakady

Władze miasta zmierzają do całkowitej rozbiórki estakady, nie przedstawiając na razie planów budowy alternatywnego połączenia drogowego ani nowego przebiegu dla drogi krajowej nr 79. Samorząd sygnalizował wcześniej, że w pierwszej kolejności chciałby rozebrać krótki fragment estakady nad linią kolejową nr 131, co pozwoliłoby na odbudowę rampy tramwajowej i przywrócenie kluczowego połączenia między Bytomiem a Katowicami.

Rozbiórka ma rozpocząć się na początku przyszłego roku. Według szacunków jej koszt to 30 milionów złotych. Cały proces może potrwać do 18 miesięcy.

Śląsk Radio ESKA Google News