Na decyzję w sprawie tramwaju na południe Katowic czekali praktycznie wszyscy: katowiccy urzędnicy, mieszkańcy południowych dzielnic i głodni informacji dziennikarze. Od wiosny tego roku mówiło się, że GDOŚ ma wkrótce wydać swój werdykt.
Ponadto władze miasta zawnioskowały o nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji RDOŚ o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu. Był to krok ryzykowny, bowiem sprawił, że jakakolwiek decyzja wyższego organu stanie się wiążąca i nieodwołalna. Ale jak widać - opłacalny.
21 sierpnia Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska po rozpatrzeniu odwołań dwóch organizacji ekologicznych wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pt. "Rozbudowa układu drogowego wraz z budową linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna".
– Otrzymanie decyzji oznacza, że możemy ponownie ruszyć z pracami projektowymi. W przyszłym roku rozpoczniemy przetarg na wybór wykonawcy „Tramwaju na południe”. To doskonała wiadomość dla naszych mieszkańców, którzy oczekują tej inwestycji – mówi prezydent Marcin Krupa.
Tramwaj pojedzie od Bażantowa do centrum przesiadkowego Brynów
Zakończenie prac projektowych nastąpi do 12 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych. Przetarg zostanie ogłoszony najpóźniej w drugiej połowie przyszłego roku.
Za budowę linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanego centrum przesiadkowego Kostuchą będą odpowiedzialne Tramwaje Śląskie. Szacowany koszt realizacji tego zadania to prawie 277 mln zł. Władze spółki złożą wniosek o dofinansowanie unijne w kwocie 191 mln zł. Z kolei miasto będzie się starać o dotację na budowę centrum przesiadkowego "Kostuchna". Zakładany koszt całkowity to prawie 74 mln zł, z czego dofinansowanie może wynieść 51,5 mln zł.
Zgodnie z planem linia będzie mieć 5,2 km długości. Rozpocznie się w centrum przesiadkowym w Brynowie, a zakończy w planowanym centrum przesiadkowym w Kostuchnie (przy ul. Bażantów powyżej skrzyżowania z ul. Zabłockiego). W ramach nowej linii powstanie sześć przystanków tramwajowych, a także droga rowerowa, która pobiegnie wzdłuż torowiska. Podróż tramwajem od nowej pętli do Rynku ma zająć zaledwie 20-24 minuty.