Katowice: za nami ostatni sezon roweru miejskiego
Ponad 1,2 mln wypożyczeń w ciągu dziewięciu lat – to najważniejsza statystyka katowickiego roweru miejskiego, który przechodzi właśnie do historii. W przyszłym roku zostanie bowiem zastąpiony przez system roweru metropolitalnego, który zacznie funkcjonować w części miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
System był stale rozbudowywany i cieszył się dość dużym zainteresowaniem ze strony mieszkańców Katowic (i nie tylko).
W 2023 roku rowery były wypożyczone łącznie prawie 171 tys. razy (sezon rozpoczął się 1 kwietnia, a zakończył się 1 listopada). Najpopularniejszą stacją był, co nie będzie żadnym zaskoczeniem, katowicki Rynek, skąd wypożyczono rowery ponad 7 tys. razy.
– Zaczynaliśmy w roku 2015, kiedy testowo uruchomiliśmy trzy stacje. Po 9 latach doszliśmy do momentu, w którym dostępnych było 125 stacji i ponad 1000 rowerów. Rower miejski przyczynił się do wykorzystywania tego środka transportu nie tylko w formie rekreacji, ale także przy dojeździe do szkoły i pracy, co potwierdzają statystyki – informuje Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Katowice, rzecz jasna, nie rezygnują z rowerów. Tylko zamiast systemu miejskiego, będzie ten Metropolitalny. Metrorower będzie największym w Polsce i trzecim największym w Europie systemem wypożyczalni. Wiadomo już, ze rowery pojawią się w 31 gminach GZM. W systemie pojawi się 7 tys. rowerów i prawie tysiąc stacji.