Stacje Metroroweru w kolejnych gminach. System obejmie niemal całą metropolię

2025-10-23 9:20

System Metroroweru obejmie swoim zasięgiem kolejnych dziewięć gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Oznacza to, że z miejskich rowerów będzie można korzystać już w niemal wszystkich miastach i gminach zrzeszonych w metropolii.

Stacje Metroroweru w kolejnych gminach. System obejmie niemal całą metropolię

i

Autor: GZM/ Materiały prasowe

Metrorower będzie dostępny w 40 gminach GZM

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia kontynuuje rozwój systemu Roweru Metropolitarnego w regionie. Jak poinformował wiceprzewodniczący zarządu GZM, Igor Śmietański, system zostanie rozszerzony o dziewięć kolejnych gmin. Decyzja została podjęta w ramach tzw. prawa opcji, zawartego w umowie z operatorem systemu.

Podczas obrad zgromadzenia metropolii 22 października br., Igor Śmietański przedstawił szczegóły planowanej ekspansji.

- Mówimy o Bobrownikach, Bojszowach, Imielinie, Kobiórze, Lędzinach, Mierzęcicach, Pilchowicach, Psarach oraz Sośnicowicach - wymienił wiceprzewodniczący.

W każdej z tych miejscowości powstaną po dwie stacje rowerowe, a każda z nich zostanie wyposażona w trzy jednoślady. Łącznie oznacza to uruchomienie 18 dodatkowych stacji i dostarczenie 54 nowych rowerów dla mieszkańców.

Niemal cała Metropolia w zasięgu

Po włączeniu nowych lokalizacji Metrorower będzie dostępny w 40 z 41 gmin tworzących GZM. Jedyną miejscowością, która na razie pozostanie poza systemem, będą Ożarowice, na terenie których zlokalizowany jest Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice Airport” w Pyrzowicach. Ekspansja jest odpowiedzią na rosnącą popularność systemu, który już teraz jest największym tego typu w Polsce i trzecim w Europie.

Metrorower był uruchamiany etapami. Pod koniec lutego 2024 roku pierwsze rowery pojawiły się w ośmiu miastach, a od 1 sierpnia 2024 r. system zaczął w pełni funkcjonować na terenie 31 gmin.

Po pierwszym roku działania Metroroweru zarejestrowano ponad 215 tysięcy użytkowników, którzy wykonali łącznie 1 296 831 przejazdów. System umożliwia podróżowanie na krótkich dystansach, zwłaszcza w ramach tzw. ostatniej mili, czyli odcinka od przystanku komunikacji publicznej do miejsca docelowego. Rowery czwartej generacji, wyposażone w moduły GPS i elektrozamki, pozwalają na wygodne wypożyczanie i zwrot jednośladów przez cały rok.

System w liczbach i jego przyszłość

Operatorem Metroroweru jest spółka Nextbike GZM, która wygrała przetarg, proponując cenę 181,4 mln zł za zakres podstawowy oraz 331,8 mln zł za zakres opcjonalny, który właśnie jest realizowany. Wieloletnia prognoza finansowa Metropolii na lata 2023-2029 przewiduje na ten cel łącznie 240 mln zł. Obecnie system liczy 942 stacje i ponad 7 tysięcy rowerów w sezonie letnim.

Częścią oferty są również rowery elektryczne przeznaczone do długoterminowego najmu. Początkowo, wiosną br., udostępniono 250 takich maszyn na okres jednego miesiąca. W czerwcu, w odpowiedzi na duże zainteresowanie, wydłużono limit najmu do sześciu miesięcy i obniżono wymaganą kaucję. Obsługą tej części systemu zajmuje się spółka Serwis GZM, a dostawcą rowerów elektrycznych jest firma BikeU. Przedstawiciele GZM zapowiadają, że w przypadku utrzymania wysokiego zainteresowania, flota "elektryków" może zostać powiększona.

Rozwój Metroroweru wpisuje się w szerszą strategię budowy zintegrowanego systemu Transport GZM, w ramach którego po ulicach 41 miast i gmin kursuje codziennie około 1,8 tysiąca autobusów, tramwajów i trolejbusów. W przyszłości osią transportową Metropolii ma stać się Metrokolej, która połączy kluczowe punkty regionu po zakończeniu trwających inwestycji infrastrukturalnych.

Źródło: PAP

Śląsk Radio ESKA Google News