Metropolia inwestuje w metropolitarną drogę rowerową. Miliony dotacji na nowe trasy

2025-10-23 8:02

Ponad 2 miliony złotych dotacji trafi do Pyskowic, Rudzińca i Sośnicowic na przygotowanie metropolitalnej trasy rowerowej. Z kolei Katowice otrzymały środki na kluczowy projekt velostrady do Mysłowic. To kolejne inwestycje GZM w rozwój sieci szybkich połączeń dla cyklistów w regionie.

Metropolia inwestuje w metropolitarną drogę rowerową. Miliony dotacji na nowe trasy

i

Autor: GZM/ Materiały prasowe

Miliony na velostrady. Nowe trasy połączą miasta Metropolii

W środę 22 października zgromadzenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przyjęło jednogłośnie uchwały dotyczące velostrad i przyznano kolejne dotacje na rozwój ponadlokalnej infrastruktury rowerowej. Środki finansowe zasilą zarówno przygotowania do budowy nowej trasy na zachodnich krańcach regionu, jak i prace projektowe nad kluczowym odcinkiem velostrady łączącej Katowice z Mysłowicami. Łączna kwota wsparcia przyznanego podczas środowego posiedzenia przekracza 2,1 mln zł.

Celem Metropolii jest stworzenie sieci velostrad - szybkich, bezkolizyjnych i komfortowych dróg rowerowych, które mają usprawnić codzienną komunikację między miastami aglomeracji. GZM aktywnie wspiera samorządy w projektowaniu i budowie tych tras, traktując je jako drogi o charakterze metropolitalnym, czyli ponadlokalnym.

Jedna z dróg ma połączyć Pyskowice, Rudziniec, Sośnicowice i Pilchowice. Trzy z czterech samorządów otrzymały w związku z tym dofinansowanie do nabycia prawa użytkowania wieczystego niezbędnych nieruchomości i obiektów budowlanych. Gmina Rudziniec otrzymała największe wsparcie w wysokości 1,38 mln zł, do Sośnicowic trafi ponad 460 tys. zł, a budżet Pyskowic zasili kwota blisko 200 tys. zł.

Velostrada nr 6: Katowice - Mysłowice coraz bliżej

Równocześnie zgromadzenie GZM przyznało ponad 110 tys. zł dotacji samorządowi Katowic. Środki te zostaną przeznaczone na „zlecenie opracowania pełnej dokumentacji obiektu M05 położonego nad autostradą A4 w śladzie dawnej linii kolejowej Maczki-Bór”. Jest to element budowy velostrady nr 6, która połączy stolicę aglomeracji z Mysłowicami.

Projekt zakłada wykorzystanie unikatowej infrastruktury pozostałej po dawnej kolei piaskowej – niegdyś rozległej sieci torowisk, odrębnej od PKP, służącej do transportu piasku podsadzkowego do kopalń. Kluczowymi elementami planowanej trasy są charakterystyczne wiadukty nad autostradą A4, zlokalizowane w rejonie dawnej kopalni „Wieczorek”.

Przebieg velostrady nr 6 w Katowicach rozpocznie się od istniejącego już, pierwszego w regionie odcinka przy jego krańcu w dzielnicy Giszowiec. Następnie trasa poprowadzi śladem kolei piaskowej nad autostradą A4 i dalej wzdłuż ulicy Mysłowickiej aż do granicy z Mysłowicami. Po stronie mysłowickiej trasa będzie kontynuowana wzdłuż ulicy Mikołowskiej, a jej koniec zaplanowano na rondzie im. Rotmistrza Pileckiego.

Warto przypomnieć, że to nie pierwsze środki przeznaczone na realizację tego połączenia. Na wrześniowej sesji zgromadzenia GZM Katowice otrzymały już ok. 27,9 mln zł, a Mysłowice - 14,9 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych na łącznym odcinku 4,72 km.Łącznie na terenie całej GZM powstanie 9 velostrad o długości wynoszącej ok. 120 km. Pierwszy z odcinków Velostrady nr 6 powstał już w Katowicach, a dla tras z Katowic do Mysłowic lub Sosnowca powstają, lub powstały już koncepcje techniczne.

Źródło: PAP

Śląsk Radio ESKA Google News