Śląskie gminy chcą kontynuacji programu dróg samorządowych. Jest apel o nowy fundusz już od 2026 roku

2025-12-09 9:29

Zgromadzenie Ogólne Śląskiego Związku Gmin i Powiatów domaga się utrzymania wsparcia dla dróg lokalnych po 2030 roku. Samorządowcy chcą nowego mechanizmu finansowania, który ruszyłby już w 2026 roku i opierał się między innymi na środkach z opłaty paliwowej. Ich zdaniem bez takiej pomocy wiele inwestycji drogowych po prostu nie powstanie.

Remont drogi Tychów Stary - Starachowice

i

Autor: Bartosz Manicz Remont drogi

Jakie stanowisko przyjął Śląski Związek Gmin i Powiatów w sprawie dróg samorządowych? Zgromadzenie Ogólne Śląskiego Związku Gmin i Powiatów domaga się, aby po 2030 roku nie urywało się rządowe wsparcie na drogi samorządowe, szczególnie gminne i powiatowe. W przyjętym stanowisku podkreślono, że prace nad nowym programem wspierającym lokalne inwestycje drogowe powinny ruszyć natychmiast, tak aby nie powstała żadna luka między obecnym systemem a kolejnym. Samorządowcy zaznaczyli, że bez zewnętrznego dofinansowania wiele kosztownych zadań drogowych jest poza ich zasięgiem finansowym.

Nowy mechanizm zamiast luki po 2030 roku – co proponują samorządy?

W dokumencie przyjętym przez Zgromadzenie Ogólne Śląskiego Związku Gmin i Powiatów zapisano jasno: „Właściwszym rozwiązaniem byłoby opracowanie w trybie pilnym nowego, równoważnego mechanizmu finansowego, który mógłby wejść w życie już w 2026 r. i zapewniłby możliwość dalszego systematycznego modernizowania dróg gminnych i powiatowych, w tym wykorzystanie środków z tzw. opłaty paliwowej, która zasila Krajowy Fundusz Drogowy i powinna też być w części przeznaczana na wykorzystywane elementy lokalnej infrastruktury drogowej przez kierowców”. Według tego stanowiska środki z opłaty paliwowej, które obecnie trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, powinny częściowo wspierać także lokalne inwestycje drogowe, z których na co dzień korzystają kierowcy.

Dlaczego samorządy domagają się kontynuacji Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg?

Przedstawiciele Śląskiego Związku Gmin i Powiatów zwrócili uwagę, że kontynuacja wsparcia, jakie daje Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, jest kluczowa z kilku powodów. Po pierwsze, istniejąca sieć dróg lokalnych jest mocno wyeksploatowana, a potrzeby modernizacyjne stale rosną. Po drugie, budżety gmin i powiatów są ograniczone, co w praktyce blokuje realizację wielu kapitałochłonnych inwestycji bez udziału środków zewnętrznych. Dodatkowe pieniądze na rozwój dróg lokalnych mają też poprawiać bezpieczeństwo, w tym pozwalać na przebudowę szczególnie niebezpiecznych odcinków przy rosnącym natężeniu ruchu.

Jak dotychczasowe wsparcie zmieniło drogi lokalne i mobilność mieszkańców?

W stanowisku Śląskiego Związku Gmin i Powiatów podkreślono, że dotychczasowe programy, w tym Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, realnie przełożyły się na poprawę jakości dróg gminnych i powiatowych. Dzięki dofinansowaniom na budowę, przebudowę i remont tras zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego poprawiła się spójność terytorialna wielu regionów. Samorządowcy wskazali, że program rozwoju dróg lokalnych zwiększył mobilność mieszkańców oraz wsparł rozwój gospodarczy gmin i powiatów poprzez lepszą dostępność infrastruktury. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg opisano jako kompleksowe narzędzie, które w konkursowym trybie zasila inwestycje na drogach lokalnych i pozwala systematycznie je modernizować.

Źródło PAP.

Ksiądz Jacek K. usłyszał zarzuty. Grozi mu 30 lat w więzieniu