S1 Obejście Węgierskiej Górki: Kiedy koniec budowy?
Kierowcy zacierają ręce, a budowa trasy S1 Obejścia Węgierskiej Górki zbliża się ku końcowi. Zgodnie z planami, otwarcie kluczowej drogi ekspresowej nastąpi w IV kwartale 2025 roku. Inwestycja jest niezwykle istotna, ponieważ stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z Europą Południową.
Utrudnienia w Lalikach: Co się dzieje w tunelu Emilia?
Na razie jednak kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami, ponieważ do 25 sierpnia wyłączony z ruchu jest tunel w Lalikach w ciągu drogi ekspresowej S1. GDDKiA wykorzystuje ten czas na wymianę systemów bezpieczeństwa oraz montaż urządzeń, które dostosują obiekt do nowego systemu zarządzania ruchem. Wyłączenie tunelu Emilia to ważny krok w przygotowaniach do pełnego otwarcia obejścia Węgierskiej Górki.
Trasa S1 w Beskidach: Krajobrazy, które zapierają dech
Odcinek Przybędza - Milówka położony jest w malowniczym regionie Beskidu Śląskiego. Droga ekspresowa S1 przebiega u podnóża i na wschodnich wzniesieniach gór, co gwarantuje niezapomniane widoki. Turyści jadący w kierunku Milówki, Zwardonia, Rajczy czy Rycerki będą mogli podziwiać z okien samochodów cudowne pasma górskie i przepiękne doliny.
Widoki z wiaduktów na S1 będą naprawdę imponujące.
Zobacz zdjęcia
Imponujące konstrukcje na trasie S1: Estakady i tunele
Na trasie S1 powstało wiele imponujących konstrukcji, w tym pięć estakad (w tym jedna o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km. Ponadto, wybudowano dwa, dwunawowe tunele o łącznej długości ponad 1,8 km.
Pierwszy tunel, o długości ok. 830 m, znajduje się w północnej części trasy w stoku Barania Góra. Drugi, o długości ok. 1000 m, zlokalizowany jest bliżej Zwardonia, w stoku Białożyński Groń.
S1 Obejście Węgierskiej Górki: Inwestycja o znaczeniu strategicznym
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki to jedno z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Dzięki tej inwestycji zapewnione zostanie bezpośrednie i szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (Słowacja).
Ta droga ekspresowa jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Jak będzie wyglądać S1 na odcinku Przybędza – Milówka?
Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
W ramach kontraktu wykonano:
- tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m,
- tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m,
- estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m,
- mosty drogowe i pozostałe estakady w ciągu drogi S1 w ilości 7 szt.,
- przebudowa i budowa infrastruktury,
- rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka.
Węzły zostaną rozbudowane o dodatkowe łącznice, które umożliwią pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.