Zamknięty tunel w Lalikach
Informacje w sprawie utrudnień przekazał katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Od 28 lipca do 25 sierpnia wyłączymy z ruchu tunel "Emilia". W tym czasie wymienimy systemy bezpieczeństwa oraz zamontujemy urządzenia dostosowujące obiekt do nowego systemu zarządzania ruchem na budowanym odcinku S1 Przybędza – Milówka – poinformował rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marcin Twardysko.

Objazdy dla ciężarówek i osobówek
Zamknięcie tunelu wiąże się z wprowadzeniem objazdów. Kierowcom pojazdów ciężarowych powyżej 15 ton zalecana jest trasa przez Cieszyn. Dla jadących z północy Polski pierwsze oznakowanie o zamknięciu tunelu ustawione będzie na węźle Bielsko-Biała Komorowice. Kolejne znaki ustawione będą na rondzie w Milówce oraz na węźle Laliki. Pojazdy wjeżdżające na S1 od strony Słowacji otrzymają informację o możliwości zawrócenia w rejonie granicy państwa.
W obu przypadkach trasa objazdu przebiegała będzie przez obszar Słowacji i Czech, aż do granicy państwa w Cieszynie – zakomunikował rzecznik Twardysko.
Z kolei kierującym pojazdy o masie do 15 ton zalecany będzie objazd pomiędzy węzłami Laliki i Rajcza, z wykorzystaniem drogi gminnej w Lalikach (stary przebieg DK69).
Przygotowania do otwarcia obejścia Węgierskiej Górki
Jak wyjaśnił Marcin Twardysko, zamknięcie tunelu jest etapem prac przygotowawczych do pełnego otwarcia tak zwanego obejścia Węgierskiej Górki, czyli jednej z kluczowych inwestycji drogowych w południowej Polsce. Celem tych działań jest zapewnienie sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania nowoczesnego systemu zarządzania ruchem. Otwarcie obejścia Węgierskiej Górki planowane jest na czwarty kwartał tego roku.
Ekspresowa S1 jest arterią o kluczowym znaczeniu dla układu komunikacyjnego. Jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z południową Europą. Powstający odcinek drogi od Przybędzy do Milówki zlokalizowany jest na Żywiecczyźnie. Jego częścią jest między innymi pięć estakad, w tym jedna o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce, trzy mosty o łącznej długości 2,3 km, a także dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ponad 1,8 km. Pierwszy z nich, o długości około 830 m, powstał na północnej części trasy w stoku Barania Góra. Drugi, o długości około 1 km, zlokalizowany jest bliżej Zwardonia, w stoku Białożyński Groń.