Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).
Co powstaje w ramach budowy odcinka S1 Przybędza-Milówka?
Łączna długość odcinka Przybędza-Milówka to 8,5 km.
- tunel drogowy w masywie Barania o dług. ok. 830 m
- tunel drogowy w masywie Białożyński Groń o dług. ok. 1000 m
- estakada nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dług. ok. 940 m
- mosty drogowe i pozostałe estakady wciągu drogi S1 w ilości 7 szt.
- przebudowa i budowa infrastruktury
- rozbudowa węzła Przybędza i węzła Milówka
- dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami
Największy postęp prac widać na budowanych mostach
„Roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 69 proc., a drogowe około 57 proc. Powstaje pięć estakad i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km i dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km. Największe zakresy robót ziemnych zrealizowano w rejonie węzłów Przybędza i Milówka oraz w śladzie drogi głównej pomiędzy węzłami i tunelami" - informuje katowicki oddział GDDKiA na swojej stronie internetowej.
„Teraz trwa budowa obudowy zasadniczej oraz połączeń poprzecznych pomiędzy nawami tunelów, dwóch przejść i jednego przejazdu awaryjnego. Kontynuowane jest drążenie dłuższego, kilometrowego tunelu położnego w południowej części odcinka. Największy postęp robót widać na obiektach mostowych. Ich elementy wznoszące się ponad teren posadowienia są już wyraźnie widoczne z okolicznych terenów" - czytamy dalej.
Zgodnie z umową finał prac 28 maja 2024 roku.