W planach zamknięcie sześciu wiaduktów w Katowicach
We wrześniu ruszy największa kolejowa inwestycja w historii regionu. Jak zapowiedziała spółka PKP PLK, od 2 września rozpocznie się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice. Prace obejmą tory na stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Zamontowane zostaną rozjazdy, a tory przystosowane zostaną do nowych potrzeb tak, aby umożliwić jednoczesne prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów.
W planach jest przebudowa sześciu wiaduktów w Katowicach. Od 9 września wystartuje przebudowa wiaduktu drogowego przy ul. Bagiennej, natomiast w kolejnych tygodniach roboty będą wykonywane na wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej (16 września), Mikołowskiej (23 września) i Kłodnickiej (30 września). Przebudowa obiektów przy ul. Załęskiej i Przodowników rozpoczną się od listopada br.
Czeka nas drogowy armagedon?
Przy tak dużej inwestycji utrudnienia dla katowiczan i okolicznych mieszkańców są nieuniknione. Okazuje się jednak, że szczegóły planowanych zmian w organizacji ruchu drogowego nie zostały jeszcze uzgodnione z władzami Katowic, a do terminu rozpoczęcia prac nie zostało już wiele czasu. Na dzień 30 sierpnia do godz. 8:00 do urzędu trafiły tylko dwa projekty organizacji ruchu. Władze Katowic nie kryją swojego zaniepokojenia. W sprawie wydano obszerny komunikat.
- Przebudowa linii kolejowej numer E 65, która docelowo oddzieli ruch lokalny od ogólnopolskiego jest dla miasta ogromną szansą. Dzięki tej inwestycji będzie kursować więcej pociągów i wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków, co zwiększy dostęp do kolei. To wielkie, skomplikowane przedsięwzięcie, do którego kolej przygotowywała się od kilku lat. Miasto od samego początku tych przygotowywań zdecydowanie oczekiwało, że inwestor i przyszły wykonawca zrobią wszystko, co możliwe, by zminimalizować skutki prowadzenia robót dla mieszkanek i mieszkańców Katowic i regionu, można to zrobić m.in. poprzez prawidłowe, terminowe i szczegółowe informowanie o zmianach na drogach jakie nas wszystkich będą dotyczyć. A tu są problemy - nie można podawać terminów, które nie są potwierdzone - powiedział cytowany w komunikacie Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Dlaczego projekty organizacji ruchu są tak ważne? W przypadku zamknięcia sześciu wiaduktów inwestor, w tym przypadku PKP PLK S.A., zobowiązany jest dostarczyć do Urzędu Miasta dokument opisujący, w jaki sposób w tym czasie będzie organizowany ruch m.in. samochodów, pieszych i autobusów. W dokumencie uwzględnione powinny być informacje dotyczące wprowadzonych objazdów, umieszczenia znaków drogowych i zmian w organizacji sygnalizacji świetlnej.
- To dokumentacja licząca często kilkadziesiąt stron, zawierająca rysunki obrazujące zmiany w oznakowaniu drogowym i analizy przepustowości sygnalizacji świetlnych. Mówimy o zmianach dotyczących około 20 skrzyżowań i 30-40 sygnalizacji świetlnych dla jednego wiaduktu. Od jakości dokumentacji uzależniona jest jakość wprowadzanych rozwiązań i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego – podkreśla Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.
Po dostarczeniu projektów miasto ma 30 dni na ich analizę i rozpatrzenie. Następnie wykonawca prac na 7 dni przed rozpoczęciem prac musi poinformować o wdrożeniu tymczasowej organizacji.
Do urzędu wciąż nie dostarczono projektów dot. przebudowy
Cztery z sześciu objętych inwestycją wiaduktów mają zostać zamknięte już we wrześniu. Okazuje się jednak, że na ten moment do urzędu dostarczono jedynie dwa projekty dotyczące przebudowy wiaduktów. Pierwszy projekt dotyczący przebudowy wiaduktu w ciągu ul. Bagiennej wpłynął do urzędu w dniu 22 sierpnia. Kolejny dotyczący zamknięcia ul. Kłodnickiej wpłynął 28 sierpnia.
- Pierwszy taki dokument, dotyczący jedynie przebudowy wiaduktu przy ul. Bagiennej wpłynął do Urzędu Miasta Katowice 22 sierpnia. Zaledwie dzień później PKP PLK S.A. podała do publicznej wiadomości harmonogram zamknięć wszystkich 6 wiaduktów, chociaż nie złożyła niezbędnej dokumentacji - nie mówiąc w ogóle o zaakceptowaniu tych dokumentów przez Urząd Miasta – informuje pierwszy wiceprezydent.
- Moim zdaniem potrzeba około jednego tygodnia na przygotowanie i ustawienie nowego, zatwierdzonego oznakowania dla każdego z zamykanych wiaduktów. Kolejnych dwóch tygodni potrzeba na to, by piesi, podróżni i kierowcy poruszający się tymi ulicami oswoili się z treścią znaków i tablic informacyjnych przyszłych zmianach. Robienie tego niemal „z dnia na dzień" jest niewłaściwe. Wiele razy przekazywałem to inwestorowi. Według PKP PLK S.A. wiadukt na ul. Granicznej ma być zamknięty 16 września, a na ul. Mikołowskiej 23 września. Dziś 30 sierpnia, a my nadal nie mamy projektów organizacji ruchu dla tych wiaduktów. Dlatego te terminy, podane przez PKP PLK S.A. są dla mnie nierealne - powiedział wiceprezydent Sobula.
PKP PLK S.A. podpisało umowę z wybranym w przetargu konsorcjum firm w dniu 5 kwietnia br. Jak czytamy w komunikacie katowickiego urzędu, z powodu braku jakichkolwiek informacji na temat realizacji inwestycji władze miasta zaprosiły inwestora i wykonawcę na spotkanie, które odbyło się 27 czerwca. Wtedy inwestor przekazał władzom miasta szczegółowy harmonogram, kiedy poszczególne wiadukty zostaną zamknięte.
Nowy rozkład jazdy pociągów
Od 1 września obowiązywać będzie korekta rozkładu jazdy pociągów. Jak informuje PKP PLK S.A., ruch pociągów przez stacje Katowice zostanie utrzymany, jednak część składów będzie kursować zmienioną lub skróconą trasą – m.in. Koleje Śląskie do Oświęcimia pojadą z Mysłowic, a Przewozy Regionalne w kierunku Kozłowa, Sędziszowa i Kielc pojadą z Sosnowca. Dodatkowo 9 pociągów PKP Intercity będzie mieć postój w stacji Katowice Ligota z pominięciem Katowic. Składy będą kursowały przez Katowice Ochojec. Za wybrane nocne pociągi Kolei Śląskich wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza. Wszystkie szczegóły dotyczące zmian uwzględnione zostały w rozkładach jazdy pociągów znajdujących się na stronach internetowych przewoźników. Warto sprawdzić zaktualizowane rozkłady jeszcze przed podróżą.
Będzie specjalna linia autobusowa
W związku ze zmianami w rozkładach jazdy pociągów od 2 września uruchomiona zostanie dodatkowa linia autobusowa łącząca Podlesie z CP Brynów. Linia Z-37 będzie umożliwiać dojazdy i przesiadki na inne linie komunikacji miejskiej i jest odpowiedzią na ograniczoną liczbę połączeń kolejowych realizowanych przez spółkę Koleje Śląskie.
Trasa linii w kierunku Podlesia: Brynów CP 01 – Ochojec Lechicka 01 – Piotrowice Fabryka Maszyn 01 – Piotrowice Fabryka Maszyn 03 – Piotrowice Skrzyżowanie 01 – Piotrowice Cmentarz 01 – Kostuchna Fińskie Domki 01 – Kostuchna Skrzyżowanie 01 – Kostuchna Stabika 01 – Podlesie Kaczeńców Podlesie Tarninowa nż 01 – Zarzecze Azalii 01 – Podlesie Dworzec PKP 02 – Podlesie Uczniowska 02 – Podlesie Poczta 02 – Podlesie Saska 01.
Trasa linii w kierunku Brynowa: Podlesie Saska 01 – Podlesie Poczta 01 – Podlesie Uczniowska 01 – Podlesie Dworzec PKP 01 – Zarzecze Azalii 02 – Podlesie Tarninowa nż 02 – Podlesie Kaczeńców 02 – Kostuchna Stabika 02 – Kostuchna Skrzyżowanie 02 – Kostuchna Fińskie Domki 02 – Piotrowice Cmentarz 02 – Piotrowice Skrzyżowanie 03 – Piotrowice Fabryka Maszyn 04 – Piotrowice Fabryka Maszyn 02 – Ochojec Lechicka 02 – Brynów CP 02.
Uruchomione zostaną również nowe tymczasowe przystanki autobusowe:
- Kostuchna Stabika 01 – zlokalizowany przy ul. Stabika, w pobliżu skrzyżowania z ul. Stefana Suberlaka,
- Kostuchna Stabika 02 – zlokalizowany przy ul. Stabika, w pobliżu skrzyżowania z ul. Miętową,
- Podlesie Saska 01 – zlokalizowany na ul. Chabrowej, w pobliżu skrzyżowania z ul. Dąbrową i ul. Saską.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej ZTM.