Wkrótce rozpocznie się przebudowa węzła katowickiego

i

Autor: PKP PLK na zdjęciu trwająca budowa kolejowa przy planowanym przystanku Katowice Morawa

Katowice

We wrześniu w Katowicach szykuje się gigantyczny, drogowy armageddon. Miasto nadal nie jest na to gotowe

2024-07-29 16:38

Za nieco ponad miesiąc rozpocznie się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe - Katowice Piotrowice. PKP Polskie Linie Kolejowe wyburzą i wybudują od nowa sześć wiaduktów. Już teraz wiadomo, że inwestycja spowoduje spore utrudnienia w ruchu kołowym, tramwajowym i pieszym. Jednak na razie rozwiązań brak.

Największa w historii inwestycja kolejowa w regionie

PKP Polskie Linie Kolejowe pracują nad modernizacją magistrali E-65 na terenie województwa śląskiego. To największa w historii inwestycja kolejowa w regionie. Prace prowadzone są na trzech odcinkach:

  • Będzin - Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice
  • Tychy – Goczałkowice
  • Zabrzeg – Zebrzydowice

Roboty na linii kolejowej Będzin - Katowice Szopienice Południowe ruszyły już kilka miesięcy temu. Objęły m.in. przebudowę stacji Sosnowiec Główny oraz budowę nowego przystanku Sosnowiec Środula.

W Katowicach postęp prac widać w Szopienicach, gdzie został rozebrany wiadukt kolejowy przebiegający nad modernizowaną linią. Obecnie trwa budowa nasypów kolejowych przy obiekcie. Równocześnie toczą się roboty przy budowie mostu nad Rawą. W sąsiedztwie planowanego przystanku Katowice Morawa powstał mur oporowy, który docelowo podtrzyma nasyp i nowy peron.

Inwestycja w Szopienicach toczy się bez większych problemów w ruchu. Jednak już teraz wiadomo, że przebudowa kolejnego fragmentu linii nie pójdzie tak gładko.

Czy mieszkańców Katowic czeka drogowy armageddon? 

We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczną prace na sześciu obiektach na odcinku od Szopienic do Ligoty. Chodzi o wiadukty kolejowe nad ul. Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką oraz wiadukt drogowy na ul. Bagiennej.

Podczas zeszłotygodniowej konferencji prasowej (23.07) Polskie Linie Kolejowe nie kryły, że inwestycja będzie wiązać się z sporymi utrudnieniami w ruchu. I choć do rozpoczęcia praca pozostało tylko 5 tygodni, nadal nie wiadomo nic na temat planowanych zmian w komunikacji.

Katowice: to inwestycja kolejowa, więc PKP PLK będzie informować

Urząd Miasta w Katowicach podkreśla, że inwestycję prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe i to właśnie one zobligowane są do przeprowadzenia akcji informacyjnej. Miasto pełni jedynie "rolę doradczą w tej procedurze". 

Nie mniej jednak o wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu będziemy informować za pośrednictwem kanałów wykorzystywanych przez miasto w momencie, gdy wydział merytoryczny zatwierdzi proponowane i zaakceptowane przez MZUiM, policję i ZTM zmiany - informuje Sandra Hajduk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice.

ZTM: najpierw musimy znać terminy rozbiórek

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia i Zarząd Transportu Metropolitalnego też nie zna żadnych szczegółów. 

Informacje dot. zaplanowanych zmian w związku z remontem wiaduktów będziemy mogli podać po tym, jak potwierdzone zostaną wszystkie szczegóły dotyczące realizacji inwestycji. Znaczenie będą miały m.in. terminy (np. rozbiórek poszczególnych wiaduktów), zakres wykonywanych prac w poszczególnych etapach, wprowadzane przez służby objazdy oraz zmiany i ograniczenia w ruchu kołowym, możliwości w zakresie uruchomienia tymczasowych przystanków i buspasów - przekazuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego.

I zachęca przy tym do śledzenia strony internetowej ZTM, na której publikowane będą komunikaty dotyczące zmian.

PKP PLK: dopiero pracujemy nad planem

Tymczasem w PKP PLK nadal trwają gorączkowe przygotowania do wrześniowego rozpoczęcia prac na węźle katowickim. Powołane zostały grupy robocze do przygotowania planu transportowego, obecnie ustalany jest harmonogram zmian w komunikacji.

Prowadzimy szerokie uzgodnienia z Miastem Katowice, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią i przewoźnikami. Niebawem będziemy mogli precyzować informacje po to, by podróżni, mieszkańcy, uczniowie, studenci, przedsiębiorcy mogli się przygotować do prowadzonych przez nas prac. Szczegóły dotyczące zmian w komunikacji będziemy mogli podać w pierwszej połowie sierpnia - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zostało kilka tygodni, a kampanii informacyjnej brak

Mówiąc krótko - żadnych konkretów jeszcze nie ma. To o tyle niepokojące, że inwestycja kolejowa będzie realizowana na dużą skalę, z czego część prac toczyć się będzie w ścisłym centrum miasta, które jest komunikacyjnie bardziej obciążone niż dzielnice.

Zbliżające się utrudnienia dotkną zatem sporej grupy ludzi - od mieszkańców śródmieścia, przez studentów i pracowników dojeżdżających do centrum z innych części miasta, aż do turystów i mieszkańców regionu, którzy do Katowic przyjeżdżają w interesach lub dla rozrywki. 

Skuteczne dotarcie z informacją do tak dużej i różnorodnej grupy może stanowić nie lada wyzwanie. A mając w pamięci chaos informacyjny, jaki panował w Katowicach podczas przygotowań do rozszerzenia strefy płatnego parkowania wiemy, że czasem nawet kilka miesięcy to za mało.

Kolejom został nieco ponad miesiąc. Czy to wystarczy, żeby zapobiec drogowemu armageddonowi? W sercu mamy nadzieję, że tak. Ale głowa podpowiada, że nie. 

Przebudowa magistrali E65 - szczegóły inwestycji

Jak zapowiada PKP PLK, inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Szopienice – Katowice Piotrowice "całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie". Kluczowym założeniem przebudowy jest oddzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu dobudowane zostaną dwa tory, zwiększając przepustowość ruchu pasażerskiego i towarowego.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe m.in. dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów - mówi Rusłana Krzemińska, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W ramach inwestycji powstanie pięć nowych przystanków kolejowych:

  • Sosnowiec Środula
  • Katowice Morawa
  • Katowice Uniwersytet
  • Katowice Akademia Katowice Kokociniec

Zmodernizowane zostaną cztery stacje i dwa przystanki:

  • stacja Sosnowiec (powstanie dodatkowy peron)
  • stacja Katowice Zawodzie
  • stacja Katowice
  • stacja Katowice Ligota (powstanie dodatkowy peron)
  • przystanek Katowice Szopienice Południowe (powstanie dodatkowy peron))
  • przystanek Katowice Brynów

Wszystkie perony będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się - pojawią się pochylnie lub windy, a także ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Dla komfortu wszystkich podróżnych zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, oświetlenie.

Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Urlop na Śląsku QUIZ. Czy wiesz, co robią mieszkańcy Śląska na wakacjach?
Pytanie 1 z 10
Z bajtlami idzie sie pokopać fusbal na szpilplacu. Czyli: