Już 2 września PKP PLK rozpocznie się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Pierwsza faza prac ma objąć przebudowę torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Zamontowane zostaną rozjazdy oraz przystosowanie tory i sieć trakcyjna do potrzeb inwestycji. PKP informuje, że umożliwi to prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów.
Będą nowe przystanki
Jak pisze portal ślązag.pl inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice ma całkowicie odmienić transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. W tym celu na odcinku linii kolejowej od Będzina do Katowic będą dobudowane dwa tory.
Powstanie pięć nowych przystanków:
- Sosnowiec Środula,
- Katowice Morawa,
- Katowice Uniwersytet,
- Katowice Akademia,
- Katowice Kokociniec.
Zmodernizowane zostaną cztery stacje (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota) oraz dwa przystanki (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów), co znacznie ma ułatwić komfort podróżowania koleją. Na wszystkich zostanie przebudowana infrastruktura, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe PKP PLK dobuduje po jednym dodatkowym peronie.
- Będą udogodnienia dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- Na antypoślizgowych nawierzchniach zostaną zamontowane ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących.
- Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie.
- Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.
Gdy prace się zakończą pociągi pasażerskie mają przyspieszyć nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Powstać ma również Regionalne Centrum Sterowania w Katowicach, a ponad 150 obiektów inżynieryjnych zostanie przebudowanych, w tym wiadukty kolejowe i drogowych oraz mosty.
Zmiana organizacji ruchu drogowego w Katowicach
Największe zmiany czekają kierowców od 9 września. Rozpocznie się zmiana organizacji ruchu drogowego w Katowicach, związana z rozpoczęciem przebudowy węzła kolejowego Katowice. Przebudowa ma potrwać około trzech lat. Jak podaje Ślązag:
- Wiadukt drogowy, Bagienna, Katowice - planowane zamknięcie 9 września 2024 r. - wiadukt zapewniający dojazd do stolicy województwa m.in. mieszkańcom Mysłowic czy Jaworzna zostanie zamknięty połówkowo, co oznacza, że ruch zostanie zachowany, ale kierowcy będą mieć do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę.
- Wiadukt kolejowy, Graniczna, Katowice -planowane zamknięcie 16 września 2024 r.- przejazd w okolicach zamkniętego wiaduktu w ciągu ul. Granicznej zapewni m.in. pobliski wiadukt w ciągu ul. Damrota. Piesi będą mogli korzystać z kładki nad torami w rejonie ul. Paderewskiego.
- Wiadukt kolejowy, Mikołowska, Katowice - planowane zamknięcie 23 września 2024 r. - kierowcy korzystający dotychczas z wiaduktu w ciągu ul. Mikołowskiej pojadą pod wiaduktem ul. św. Jana. Piesi mogą korzystać również ze znajdującego się w obrębie stacji Katowice przejścia podziemnego łączącego pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej z halą dworca kolejowego.
- Wiadukt kolejowy, Kłodnicka, Katowice - planowane zamknięcie 30 września 2024 r. - znajdujący się obok stacji PKP Katowice Ligota wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy, szerszy wiadukt z chodnikami oraz ścieżką rowerową.
- Wiadukt kolejowy, Przodowników, Katowice - planowane zamknięcie listopad 2024 r. - wiadukt ważny przede wszystkim dla ruchu kolejowego. Jego przebudowa zapewni bezpieczny i sprawny przejazd pociągów.
- Wiadukt kolejowy, Załęska, Katowice - planowane zamknięcie - listopad 2024 r. - powstanie tu nowy wiadukt z jezdnią i szerokimi chodnikami. Będzie wyższy, co ułatwi przejazd większym pojazdom.
Zmiany w ruchu kolejowym od 1 września
Od 1 września w związku z pracami przy modernizacji węzła kolejowego Katowice nastąpią też zmiany w ruchu kolejowym, czytamy na portalu. Liczba pociągów na terenie aglomeracji będzie jednak ograniczona. Pociągi na trasie do i z Sędziszowa będą kończyć i rozpoczynać bieg na stacji Sosnowiec Główny, a pociągi z i do Oświęcimia - na stacji Mysłowice. W godzinach nocnych zamiast niektórych pociągów będą kursowały autobusy komunikacji zastępczej.
- 2-6, 9-13 września; 30 września - 4 października, 7-11, 27-30 października, 4-5 listopada - od godz. 22.20 do 4:20 nocna przerwa w kursach pociągów Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Katowice. Pasażerowie będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej, niektóre pociągi pojadą zmienioną trasą.
- 1 września - 9 listopada skrócenie i odwołanie części kursów na trasie Zawiercie - Katowice
- 1 września - 9 listopada - pociągi Polregio z kierunku Bukowna - trasa skrócona do stacji Sosnowiec Główny
- 1 września - 9 listopada - pociągi Kolei Śląskich na odcinku Oświęcim - Katowice będą kursować do stacji Mysłowice, a wybrane przez PKP Intercity zostaną skierowane przez stację Katowice Ligota.
- 2-17 września Katowice - Katowice Ligota - część pociągów pojedzie zmienioną trasą lub w innej godzinie. Od 23.00 do 4.00 nocna przerwa w kursach - pasażerowie będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej,
- 4-8 listopada - od 22.40 do 4.30 nocna przerwa w kursach Tychy - Czechowice-Dziedzice, wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
- 1 września - 9 listopada zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity. Wskazane pociągi pojadą zmienioną trasą. Zatrzymają się na stacji Katowice Ligota, a nie na stacji Katowice.
- Rozewie 2/3.10-8/9.11
- Siemiradzki 18.09-9.11
- Matejko 3.10-9.11
- Artus 3.10-9.11
- Grottger 3.10-9.11
- Szczeliniec 3.10-9.11
- Malczewski 3.10-9.11
- Piast 18.09-9.11
- Piast 18.09-9.11
Zmienione zostaną również kursowania Kolei Śląskich
Stacje Mysłowice i Chorzów Batory staną się stacjami przesiadkowymi dla pociągów Kolei Śląskich. Na niektórych odcinkach komunikacja zastępcza będzie realizowana tramwajami, jak podaje Ślązag - to jedyna taka sytuacja w Polsce, gdzie tramwaj pojedzie np. z Mysłowic jako zastępcza komunikacja dla pociągów.
Na odcinku do Chorzowa Batorego będzie obowiązywał ruch jednotorowy przez pierwszy miesiąc trwania zmian. Z kolei po otwarciu linii z Tarnowskich Gór do Katowic przez Bytom, co ma nastąpić w grudniu, pasażerowie z Tarnowskich Gór i Bytomia najprawdopodobniej będą musieli się przesiąść w Chorzowie Batorym na pociąg S1 relacji Gliwice-Częstochowa, by dojechać do stacji Katowice. Jest to spowodowane ograniczeniem liczby pociągów, które będą przejeżdżać przez stację Katowice.
- Zdajemy sobie sprawę, że będzie ciężko, będziemy informować na bieżąco. Chcemy każdego pasażera dowieźć punktualnie do celu, ale jesteśmy uzależnieni od infrastruktury. Będziemy mieć stewardów, którzy będą na bieżąco informować pasażerów - dodaje prezes Kolei Śląskich.
– Ograniczenia w dostępie do infrastruktury torowej spowodują poważne utrudnienia: wydłużone czasy przejazdów, ruch jednotorowy, ograniczenia w dostępie do peronów, konieczność przesiadek i odwołania pociągów na krytycznych odcinkach to tylko niektóre z nich – wylicza Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich, zapewniając, że regionalny przewoźnik dokłada wszelkich starań, aby jak największa liczba pociągów mogła przejechać przez odcinki objęte robotami.
Dodatkowo od 1 września pociągi na trasie Oświęcim – Katowice zostaną skrócone do Mysłowic, gdzie możliwa będzie przesiadka na pociąg Kolei Śląskich, PKP Intercity lub Polregio. Od 2 do 17 września znacznie ograniczona zostanie liczba pociągów kursujących na odcinku Katowice Piotrowice – Katowice.
– Dla zachowania jak najwyższej liczby połączeń bezpośrednich pociągi w jednym kierunku będą kursować w krótkich odstępach czasu, a następnie pojedzie kilka pociągów w krótkich odstępach w przeciwnym kierunku. Dodatkowo wybrane pociągi zostaną skierowane drogą okrężną przez Hajduki, dłuższą o ok. 13 minut (bez postoju w Brynowie). Część pociągów zostanie skrócona do Katowic Piotrowic lub Tychów z przesiadką na inny pociąg Kolei Śląskich – tłumaczy Bartłomiej Wnuk
Czasowo zaburzony zostanie ruch na S1 z Katowic do Chorzowa Batorego, ruch będzie jednotorowy. Zmiany te mają trwać od 10 września do 2 października.
– W zależności od sytuacji ruchowej, w niektórych godzinach pociągi mogą kursować w nierównych odstępach. Dłuższe odstępy zostały uzupełnione pociągami w krótkiej relacji Gliwice – Chorzów Batory z możliwością przesiadki na tramwaj lub autobus Transportu GZM. W godzinach wieczornych zostały zaplanowane nocne wstrzymania ruchu wymagające zastąpienia ostatniego pociągu do Katowic autobusem – informuje rzecznik prasowy Kolei Śląskich