Piętrowe pociągi za 4,1 mld zł dla PKP Intercity powstaną w Chorzowie. Wielka inwestycja w kolej

2025-09-05 9:45

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na nowe pociągi. Flotę przewoźnika zasili 42 nowoczesnych, piętrowych składów od Alstom Polska. Pociągi pojadą z prędkością 200 km/h i zabiorą na pokład ponad 500 pasażerów.

Piętrowe pociągi za 4,1 mld zł dla PKP Intercity powstaną w Chorzowie. Wielka inwestycja w kolej

i

Autor: PKP Intecity/ Materiały prasowe Piętrowe pociągi za 4,1 mld zł dla PKP Intercity powstaną w Chorzowie. Wielka inwestycja w kolej

To jedna z największych inwestycji w historii polskiej kolei. PKP Intercity wybrało ofertę firmy Alstom Polska na budowę 42 piętrowych pociągów, które będą jeździć z prędkością 200 km/h. Całkowita wartość kontraktu, obejmująca również 30-letnie utrzymanie, to gigantyczna kwota. Nowoczesne składy mają być odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie pasażerów i wieczne problemy z dostępnością miejsc w popularnych terminach.

Nowe pociągi dla Polski. Znamy zwycięzcę przetargu

W lipcu tego roku PKP Intercity otworzyło oferty w postępowaniu na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Do rywalizacji stanęło dwóch gigantów: Alstom Polska z fabryką w Chorzowie oraz Stadler Polska z zakładem w Siedlcach. Po dokładnej weryfikacji przewoźnik za najkorzystniejszą uznał ofertę Alstom Polska, która dostawę pociągów wyceniła na 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł. To o niemal 400 mln zł taniej niż propozycja konkurencji.

Decyzję ogłoszono podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak nie krył zadowolenia.

Jest decyzja. Będziemy budować w Polsce najnowocześniejsze szybkie piętrowe pociągi, których bardzo potrzebujemy. Liczę, że po rozstrzygnięciu przetargu spełnicie wszystkie formalności. Mam nadzieję, że szybko podpiszecie kontrakt, a pasażerowie będą mogli się cieszyć nowoczesnym taborem na wielu popularnych liniach kolejowych w Polsce - skomentował szef resortu.

Nowe pociągi bardziej pojemne. Ponad tysiąc pasażerów

Nowe piętrowe pociągi mają w dużej mierze rozwiązać problem przepełnionych składów, zwłaszcza w okresie wakacyjnym czy w trakcie długich weekendów. 

Każdy z tych pociągów na pokład, na miejsca siedzące, będzie zabierał ponad 500 pasażerów. Będą mogły jeździć w podwójnej trakcji, czyli w okresie wakacyjnym nad morze będziemy mogli jednorazowo na siedząco przewozić ponad 1100 pasażerów. Myślę, że to w dużej części rozwiąże problemy z dostępnością biletów - wyjaśnił PKP Intercity, Janusz Malinowski.

Zamówienie podstawowe to łącznie 23,5 tys. nowych miejsc. Przewoźnik ma również opcję zamówienia kolejnych 30 pojazdów, co dałoby łącznie aż 40 tys. dodatkowych miejsc. To prawdziwy zastrzyk dla polskiej kolei.

Jakie będą nowe pociągi PKP Intercity? Prędkość i udogodnienia

Nowe składy będą nie tylko pojemne, ale i szybkie oraz nowoczesne. Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h. Co ważne, będą to pojazdy dwusystemowe, co oznacza, że obsłużą zarówno starsze linie zasilane prądem stałym, jak i nowe, projektowane m.in. z myślą o CPK.

Będą jeździły z Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Krakowa, Łodzi do Warszawy, więc pewnie je spotkamy wszędzie, na każdej trasie - zapowiedział Janusz Malinowski.

Pasażerowie mogą liczyć na szereg udogodnień. Każdy skład będzie wyposażony w klimatyzację, WiFi, gniazdka elektryczne, strefy ciszy, przestrzeń dla dzieci oraz specjalne miejsca na rowery i duży bagaż. Nie zapomniano również o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami. Pierwsze pociągi mają wejść do eksploatacji za około 3,5 roku.

Nowe pociągi powstaną w Chorzowie

Alstom Polska chce wyprodukować piętrowe pojazdy dla PKP Intercity w swojej fabryce w Chorzowie, zatrudnia 2,5 tys. pracowników. Śląski zakład jest nie tylko jedną z największych, ale też najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk producenta na świecie. Poza projektowaniem i produkcją wagonów metra, tramwajów oraz pociągów, zakład pełni rolę centrum doskonałości w zakresie produkcji aluminiowych i stalowych pudeł pociągów pasażerskich. Obecnie chorzowska fabryka realizuje zamówienia dla międzynarodowych klientów, m.in. produkuje pociągi dla Kolei Metropolitarnej w Dublinie, dla Kolei Rumuńskich oraz piętrowe składy przewoźnika kolejowego z Baden Wurttemberg.

Pesa Bydgoszcz nie złożyła oferty. Znamy powód

W przetargu zabrakło oferty polskiego producenta, firmy Pesa Bydgoszcz. Jak podaje PAP, prezes Pesy Krzysztof Zdziarski wyjaśnił powody tej decyzji.

Nie złożyliśmy oferty na piętrowe ezty dla PKP IC, bo nie mamy takiego pojazdu w portfolio i nie bylibyśmy w stanie dostarczyć go w wymaganym terminie. Mamy duży portfel zamówień, w tej chwili produkujemy tabor dla przewoźników z Polski, Rumunii i Czech, a nasze pojazdy są coraz szybsze, pod koniec roku pierwsze testy ezt dla RegioJet na 200 km/h, chcemy być gotowi do przetargów na pojazdy dla CPK - przekazał Zdziarski w oświadczeniu.

Śląsk Radio ESKA Google News