Sosnowiec Maczki: Stacja ożywa po latach zapomnienia!
Stacja w sosnowieckiej dzielnicy Maczki, której historia sięga połowy XIX wieku, przez ostatnie lata była kompletnie zapomniana. Peryferyjne położenie i wysokie koszty utrzymania niszczejących budynków dworcowych zmusiły PKP do zamknięcia obiektu. Teraz, dzięki zaangażowaniu samorządów i Kolei Śląskich, stacja wraca do życia.
I bardzo dobrze! Duma Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, która w czasach Cesarstwa Rosyjskiego nosiła nazwę Granica, z całą pewnością zasługuje na odbudowę i trwałe istnieje w rozkładzie jazdy pociągów pasażerskich.
Kraków i Częstochowa na wyciągnięcie ręki. Sprawdź rozkład jazdy
Od 31 sierpnia, wraz z wejściem w życie jesiennego rozkładu jazdy, na stacji Maczki pojawią się trzy pary pociągów, które dowiozą pasażerów do Krakowa i Częstochowy.
Rozkład jazdy:
- Kierunek Kraków: 7:02 (S34 Bolesław Chrobry), 14:05 (S34 Spisak), 19:39 (S34 Biegański). Podróż zajmie około 45 minut.
- Kierunek Częstochowa: 10:05 (S34 Biegański), 17:29 (S34 Spisak), 21:44 (S34 Chrobry). Najszybszy pociąg, S34 Spisak, dojedzie do Częstochowy w 53 minuty.
Po odjeździe z Maczek pociągi zatrzymają się na stacjach Jaworzno Szczakowa, Trzebinia, Krzeszowice, Zabierzów, Kraków Bronowice, Kraków Łobzów, Kraków Główny, Kraków Grzegórzki, Kraków Zabłocie i Kraków Płaszów (w kierunku Krakowa) oraz Dąbrowa Górnicza Południowa, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Łazy, Zawiercie, Myszków, Poraj, Częstochowa Raków, Częstochowa (w kierunku Częstochowy).

i
Będzie więcej połączeń. Koleje Śląskie zapowiadają czwartą parę pociągów
To nie koniec dobrych wiadomości dla pasażerów. Koleje Śląskie planują uruchomienie czwartej pary pociągów na trasie Częstochowa – Kraków. Zmiana ma wejść w życie 14 grudnia wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy.
Dziękujemy władzom wojewódzkim jak również przedstawicielom Kolei Śląskich za współpracę, bez której nie udałoby się wdrożyć tych rozwiązań w życie – podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Stacja Maczki
Tak wygląda dzisiaj
Historia zatoczyła koło. Pociągi wracają po 18 latach
Po raz ostatni pociągi pasażerskie zatrzymywały się w Maczkach w 2008 roku. Wtedy można było pojechać do Szczakowej albo do Ząbkowic w Dąbrowie Górniczej. Teraz, po 18 latach, stacja Maczki otwiera się na nowe połączenia z Krakowem i Częstochową.
Stacja przyjmuje już pasażerów pociągów S34 Koleje śląskie z Częstochowy do Krakowa. Miałem okazję porozmawiać z pasażerami pociągu i usłyszeć zadowolenie z uruchomienia takiego połączenia. To cieszy. Jaka będzie przyszłość stacji? To zależy od mieszkańców i tego, czy zechcą korzystać z pociągów - mówi Adam Okuń, twórca kanału Kolejowe Zagłębie.
Remont to nie wszystko. Co jeszcze trzeba zrobić?
Stacja Maczki przeszła remont. Usunięte zostały samosiejki i krzaki, zabezpieczone zejście z kładki na perony, ale wiele jeszcze pozostało do zrobienia.
Warto pomyśleć też wspólnie z PKP o dolnym przejściu na perony. Kładka jest na pewno bezpieczna i w tym miejscu konieczna skoro nie ma wygodnego tunelu ale już dla osób starszych lub niepełnosprawnych jest sporym utrudnieniem. Można tu wykorzystać np. istniejący przejazd kolejowy na stacji. Miasto tu jednak powinno się wykazać i zagospodarować okolicę stacji do zwiększonej ilości samochodów. Skomunikowanie autobusowe ze stacją okolicznych dzielnic też powinno się zmienić - informuje Adam Okuń.

Stacja Maczki: Od stacji granicznej do zabytku
Stacja Sosnowiec Maczki ma bogatą historię, sięgającą 1848 roku, kiedy powstała jako stacja graniczna Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Monumentalny budynek dworca, zaprojektowany przez Teofila Schüllera, był świadkiem wielu wydarzeń historycznych. W 1863 r. dworzec kolejowy w Maczkach został zdobyty przez powstańców polskich. Niestety, z biegiem lat stacja traciła na znaczeniu, a jej zabytkowy budynek popadał w ruinę. W 1967 r. dworzec kolejowy został wpisany do rejestru zabytków.
Gdy zlikwidowano ruch pasażerki w ogromnych budynkach dworcowych Politechnika Śląska planowała utworzyć Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego pod patronatem Ministerstwa Transportu. Z zamiarów nic jednak nie wyszło. Budynek wymaga renowacji z uwagi na fatalny stan techniczny, a jego wnętrza są niewykorzystane i zaniedbane. PKP PLK ogłosiło chęć wynajęcia całego obiektu z przeznaczeniem na lokale użytkowe handlowo-usługowe. Do tej pory zainteresowanych brak.
Najpiękniejsze dworce województwa śląskiego
Zobacz zdjęcia