Katowice: Kolejowa rewolucja w sercu Śląska
Katowice stają się świadkiem jednej z największych inwestycji kolejowych w Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt, który ma na celu zwiększenie przepustowości katowickiego węzła kolejowego i usprawnienie ruchu pociągów w kierunku zachodnim i południowym. Dzięki dofinansowaniu z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”, podróżni zyskają sprawniejszą, bezpieczniejszą i bardziej dostępną komunikację kolejową.
Polecany artykuł:
Nowy układ torowy z wiaduktami – wizytówka nowoczesnych Katowic
Przy stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje imponujący układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi o łącznej długości 435 metrów.
"Zakończyliśmy montaż trzech konstrukcji, stawiamy dwie kolejne, a na trzech pozostałych budujemy podpory" – informują przedstawiciele PLK SA.
Na nowych obiektach zostaną ułożone cztery tory, a pozostałe tory poprowadzone zostaną „dołem”. Nowobudowane wiadukty, o długości od 30 do prawie 90 metrów, będą przystosowane do obsługi zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Posłużą do obsługi tras w kierunku Gliwic, Opola, Wrocławia oraz Tychów, Bielska-Białej i granicy kraju. Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co znacząco zwiększy przepustowość stacji Katowice. Wszystkie obiekty mają być gotowe w pierwszej połowie 2026 roku.
Ciekawostka: Jeszcze w tym roku pociągi ruszą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami, które będzie można wtedy zobaczyć z zupełnie nowej perspektywy – od spodu!
Imponujące liczby – skala inwestycji robi wrażenie!
Roboty na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice prowadzone są przy utrzymanym ruchu kolejowym. Na placu budowy pracuje aż 1000 osób dziennie, wykorzystując 540 maszyn. Na całym odcinku od Szopienic do Piotrowic zostanie wybudowane łącznie 100 km nowych torów (w tym 321 rozjazdów).
"Ułożone w jednej linii połączyłyby Katowice z Ostrawą albo Opolem" – podkreślają przedstawiciele PKP PLK.
Zobacz zdjęcia
Co nowego na stacjach? Zmiany na peronach i wiaduktach
Zaawansowane prace trwają na stacji Katowice Ligota, gdzie powstaje nowy układ torowy z peronami nr 2 i 3, przejścia podziemne dla pieszych, wiadukt kolejowy na ul. Kłodnickiej i most nad rzeką Kłodnicą. Po nowych torach pociągi pojadą w I kwartale 2026 roku. W centrum miasta powstaje wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską, a peron nr 1 na stacji Katowice został już przebudowany i jest dostępny dla podróżnych.
Ważne daty:
- Uruchomienie wind na peronie 1 planowane jest na listopad br.
- Peron nr 2 zostanie udostępniony podróżnym w I kwartale 2026 r.

Nowe przystanki i komfort podróżowania – co czeka pasażerów?
Na odcinku od Katowic do Zawodzia i Szopienic budowane są nowe przystanki kolejowe Katowice Akademia i Katowice Uniwersytet. Zakończenie prac i udostępnienie całego obiektu podróżnym planowane jest do końca tego roku. W sumie na terenie Katowic powstaną nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja stacji: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanków Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów.
Kiedy koniec tej gigantycznej inwestycji?
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice, której wartość to ok. 7 mld zł. Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 r.