Nowe fotoradary w Śląskiem. Będzie bezpieczniej?
W Polsce przybywa miejsc, gdzie kierowcy będą musieli jeszcze bardziej zdjąć nogę z gazu. CANARD — instytucja odpowiedzialna za automatyczną kontrolę ruchu drogowego — zapowiedziała uruchomienie 43 nowych odcinkowych pomiarów prędkości (OPP). Systemy te będą sukcesywnie aktywowane najpóźniej do końca czerwca 2025 roku.
Już we wrześniu 2025 roku do sieci kontroli prędkości dołączył kolejny fragment autostrady A4 między węzłami Kąty Wrocławskie a Pietrzykowice. Tym samym jest to drugi odcinek tej trasy monitorowany przez OPP — pierwszy, zlokalizowany pomiędzy Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi, tylko w pierwszych sześciu miesiącach roku zarejestrował ponad 24,6 tysiąca przypadków zbyt szybkiej jazdy.
Łącznie, w pierwszej połowie roku, 71 działających obecnie systemów OPP zarejestrowało aż 263,8 tysiąca wykroczeń. Jak podkreślają pzestawiciele CANARD, kierowcy zwykle przekraczają dozwoloną prędkość średnio o 21 km/h, a w prawie 2% przypadków mandaty dotyczą znacznego, ponad 50-kilometrowego przekroczenia dopuszczalnej prędkości.
– Miejsca instalacji nowych urządzeń zostały wytypowane we współpracy z Policją oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, tam gdzie ryzyko wypadków z powodu nadmiernej prędkości jest szczególnie wysokie – informuje CANARD.
Cztery nowe OPP na drogach województwa śląskiego
W naszym regionie nowe systemy pojawią się na autostradach — tam, gdzie ruch jest największy, a prędkości najwyższe.
Autostrada A1:
- między węzłami Częstochowa Południe – Woźniki
 - na odcinku Brodowe – Mykanów
 - na trasie Zabrze Północ – Zabrze Zachód
 
Autostrada A4:
- odcinek Mikołowska – Murckowska (Katowice)
 
Po zakończeniu montażu Polska będzie dysponować już 115 odcinkowymi pomiarami prędkości, obejmującymi kontrolą około 650 kilometrów dróg. Całkowity koszt inwestycji to prawie 83,5 mln zł.
Lista fotoradarów w Śląskiem:
Dlaczego odcinkowe pomiary?
Eksperci podkreślają, że w przeciwieństwie do pojedynczych fotoradarów:
- kierowcy muszą utrzymywać prędkość przez cały monitorowany odcinek
 - ogranicza to ryzykowne przyspieszanie po minięciu radaru
 - realnie poprawia to bezpieczeństwo ruchu
 
Statystyki pokazują, że na trasach objętych OPP liczba wypadków spada nawet o kilkadziesiąt procent.