Mieszkańcy Katowic od kilku miesięcy zmagają się z utrudnieniami w ruchu drogowym. Powodem jest modernizacja katowickiego węzła kolejowego, w ramach której PKP PLK przebudowują kilka wiaduktów w mieście. Jednym z nich jest wiadukt w ciągu ul. Dobrego Urobku, który został zamknięty w połowie czerwca bieżącego roku.
Kiedy koniec utrudnień na ul. Dobrego Urobku?
Jak poinformowały PKP PLK, stary obiekt został już zdemontowany, a obecnie trwają prace związane ze wzmacnianiem gruntu pod nowy wiadukt. Jeszcze w listopadzie mają zostać wykonane fundamenty podpór nowej konstrukcji.
"Przebudowywane torowisko zabezpieczono murami oporowymi. Obecnie wzmacniany jest grunt pod obiektem, a jeszcze w listopadzie wykonane zostaną fundamenty podpór nowego wiaduktu" – czytamy w serwisie „Śląskie na nowych torach”.
Niestety, na nowy wiadukt trzeba będzie jeszcze poczekać. Zgodnie z zapowiedziami, ma on zostać udostępniony do ruchu dopiero w III kwartale 2026 r.
Dlaczego nowy wiadukt jest tak ważny dla Katowic?
Wiadukt w ciągu ul. Dobrego Urobku to jedno z głównych połączeń centrum Katowic z południowymi dzielnicami. Wcześniej przenosił ruch z ul. Bocheńskiego, która łączy Drogową Trasę Średnicową i autostradę A4 w zachodniej części miasta, w kierunku południowych dzielnic Katowic. Jego zamknięcie spowodowało znaczne utrudnienia w ruchu i wydłużyło czas przejazdu.
Jak ominąć korki w Katowicach?
Na czas budowy wiaduktu w ciągu ul. Dobrego Urobku dla kierowców wytyczono objazdy. Wiodą one między autostradą A4 a ul. Ligocką przez ul. Mikołowską. Niestety, na zjeździe z autostrady w tym miejscu tworzą się długie korki.
i
Co jeszcze zmieni się w Katowicach?
Prace PKP PLK w Katowicach to część większego projektu, jakim jest przebudowa połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego i tworzenia Kolei Metropolitalnej.
Podpisany w kwietniu 2024 r. kontrakt PLK z konsorcjum Torpol-Intop na 4,184 mld zł brutto obejmuje rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Łącznie w Katowicach ma zostać przebudowanych 14 wiaduktów. Perspektywa realizacji wszystkich prac na katowickim węźle to 2028 r. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice będzie w różny sposób ograniczony, a utrudnienia dotkną także ruchu drogowego i komunikacji miejskiej.