Pociągi pojadą szybciej i ciszej. Wielka zmiana w Katowicach

2025-08-28 13:27

Duże zmiany w Katowicach. Dwa kluczowe wiadukty kolejowe zostały ukończone w rekordowym tempie, zapowiadając rewolucję w miejskim i towarowym ruchu kolejowym. To początek szeroko zakrojonej modernizacji katowickiego węzła, która przyniesie miastu nie tylko większą przepustowość torów, ale także znaczącą redukcję hałasu.

Nowy wiadukt w Katowicach już gotowy. Pociągi pojada szybciej

i

Autor: PKP PLK/ Materiały prasowe

Rewolucja w Katowicach. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły zakończenie budowy dwóch strategicznych wiaduktów kolejowych w Katowicach – przy ul. Przodowników i ul. Załęskiej. To kamień milowy w gigantycznej inwestycji modernizacyjnej, mającej na celu unowocześnienie katowickiego węzła kolejowego. Obiekty, wzniesione od podstaw w niespełna 10 miesięcy, już teraz przynoszą pierwsze, odczuwalne korzyści dla mieszkańców i przewoźników.

Wiadukt nad ulicą Załęską otwarty na stałe

Od piątku kierowcy mogą bez przeszkód korzystać z przejazdu pod wiaduktem na ul. Załęskiej. To znaczące ułatwienie w codziennym ruchu miejskim, które eliminuje dotychczasowe utrudnienia i skraca czas podróży. Nowa infrastruktura jest efektem sprawnie przeprowadzonej budowy, która przebiegała zgodnie z harmonogramem, mimo skali przedsięwzięcia.

Wiadukt przy ul. Przodowników: Więcej torów, większa przepustowość

Wiadukt przy ul. Przodowników, przez który przebiegają dwie linie kolejowe, jest miejscem kluczowych zmian. Choć droga pod nim nadal będzie wykorzystywana na potrzeby budowy, a dojazd do pobliskich ogródków działkowych i przejście dla pieszych pozostają bez zmian, to właśnie tutaj dokonuje się rewolucja w układzie torowym. Dzięki usunięciu filarów, możliwe stało się położenie dodatkowego, czwartego toru. Dotychczasowy układ 3-torowy zmienia się na 4-torowy, co znacząco zwiększy przepustowość linii. 

Tym samym na tory w kierunku Katowic i Tychów będzie mogło wyjechać więcej pociągów – informuje spółka PLK, podkreślając korzyści dla pasażerów i przewoźników towarowych.

Koniec hałasu i szybsze pociągi

Oba wiadukty są częścią linii kolejowej nr 171, łączącej Dąbrowę Górniczą z Rudą Kochłowice i Gliwicami, wykorzystywanej głównie w ruchu towarowym. W ramach odrębnego zadania, tory i sieć trakcyjna na odcinku od Muchowca do wiaduktu przy ul. Przodowników zostały całkowicie wymienione na nowe. To kluczowa zmiana, która pozwoli pociągom osiągać dwukrotnie wyższą prędkość – do 100 km/h. Co więcej, wymiana torów na bezstykowe ma bezpośredni wpływ na komfort życia mieszkańców – znacząco zmniejszy hałas generowany przez przejeżdżające składy.

Nowe wiadukty w Katowicach

Zobacz zdjęcia inwestycji

Usprawnienia na ul. Rolnej i perspektywy dla ruchu towarowego

Wykonawca zrealizował również prace na wiadukcie kolejowym przy ul. Rolnej. Ta linia ma strategiczne znaczenie dla ruchu towarowego, umożliwiając połączenie Sosnowca, Dąbrowy Górniczej czy Jaworzna Szczakowej z Rudą Śląską, Zabrzem i Gliwicami, bez konieczności wjazdu do przeciążonej stacji Katowice. We wrześniu bieżącego roku na linię wrócą pociągi towarowe, co usprawni logistykę w regionie. Co istotne, linia ta będzie mogła być wykorzystana jako dodatkowy objazd w związku z trwającą przebudową katowickiego węzła kolejowego, co zapewni elastyczność i ciągłość przewozów.

Śląsk Radio ESKA Google News

Wielka inwestycja z unijnym wsparciem

Kompleksowa modernizacja węzła Przebudowa wiaduktów to tylko fragment znacznie większej inwestycji realizowanej przez Polskie Linie Kolejowe na odcinku linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Jej głównym celem jest stworzenie nowych możliwości dla kolei w aglomeracji śląskiej oraz znaczące usprawnienie przewozu towarów. Całe zadanie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, co podkreśla jego międzynarodowe znaczenie i wpływ na rozwój transeuropejskich sieci transportowych.

Najpiękniejsze dworce kolejowe w województwie śląskim

Zobacz zdjęcia

Miliardowy kontrakt i przyszłe plany w województwie śląskim

Na początku kwietnia 2024 roku PLK podpisały kontrakt z konsorcjum Torpol-Intop o wartości 4,184 mld zł brutto (ok. 3,4 mld zł netto). Umowa obejmuje szeroki zakres prac, w tym rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, kompleksową przebudowę głównej stacji Katowice, remonty istniejących przystanków oraz budowę trzech nowych.

Kluczowym elementem inwestycji jest również odbudowa całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym kolejnych wiaduktów. Zakończenie budowy pierwszych dwóch wiaduktów to zapowiedź głębokich i pozytywnych zmian, które w najbliższych latach odmienią oblicze katowickiej kolei, czyniąc ją bardziej efektywną, bezpieczną i przyjazną dla środowiska.

Quiz geograficzny. Rozpoznasz dworzec PKP po zdjęciu i podpowiedzi? Sprawdź się!
Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego. Stolica województwa zachodniopomorskiego
Szczecin Główny dworzec