Katowice: Urzędnicy przedstawili rozwiązania komunikacyjne dla Ochojca. Co się zmieni?

i

Autor: Archiwum serwisu, UM Katowice

Katowice

Ochojec w Katowicach: Nowe projekty komunikacyjne zmienią oblicze dzielnicy

2025-03-07 15:14

Szykują się ogromne zmiany komunikacyjne na południu Katowic. Są one związane z realizacją trzech ważnych dla tej części miasta inwestycji. Chodzi o tramwaj na południe, budowę bezkolizyjnego skrzyżowania a także budowę wiaduktu kolejowego. To spowoduje wiele zmian w życiu mieszkańców tej części Katowic, a przede wszystkim utrudnień.

Do skrzynek pocztowych mieszkańców Ochojca trafił list od władz Katowic dotyczący rozwiązań komunikacyjnych dla dzielnicy. Zmiany związane są z trzema dużymi projektami infrastrukturalno-transportowymi, które w najbliższych latach będą realizowane na jednym obszarze. Mowa o budowie bezkolizyjnego skrzyżowania na ul. gen. Waltera-Jankego, linii tramwajowej na południe Katowic i potencjalnej inwestycji mieszkaniowej na działkach przy torach kolejowych.

Spis treści

  1. Budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego 
  2. Budowa linii tramwajowej na południe Katowic
  3. Budowa osiedla mieszkaniowego w Ochojcu
  4. Mieszkańcy Ochojca oczekują spotkania z władzami miasta
Śląsk Radio ESKA Google News

Budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego 

Zacznijmy od inwestycji kolejowej. W ramach programu "Kolej +" w Katowicach realizowany jest projekt dotyczący rewitalizacji linii kolejowej 142 łączącej Tychy z katowicką Ligotą. Inwestycja obejmuje m.in. budowę wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego oraz niezbędną przebudowę układu kolejowego. 

Ulica Jankego pobiegnie dołem pod linią kolejową. Będzie poprowadzona w wykopie, co oznacza, że część dróg dojazdowych zostanie odcięta ze względu na różnicę poziomów. Wstępne rozwiązania zakładają likwidację włączenia ul. Fabrycznej i ul. Odrodzenia do ul. Jankego.

W zamian mają powstać łączniki drogowe ulic Lechickiej i Fabrycznej oraz ulic Odrodzenia i Sadowej (kolor czerwony na mapie). Nieruchomości przyległe od odcinka ul. Jankego będą korzystać z dodatkowej drogi, która częściowo pobiegnie za peronem.

Budowa linii tramwajowej na południe Katowic

Kolejną inwestycją, która w najbliższych latach wpłynie na komunikację w Ochojcu będzie budowa linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna. Projekt zakłada wybudowanie 5,2 kilometrowej linii wraz z drogą, ścieżką rowerową, chodnikiem, oświetleniem i odwodnieniem. Na trasie powstanie sześć przystanków tramwajowych. Linia tramwajowa zostanie poprowadzona pod linią kolejową.

Prace projektowe są już na ukończeniu. Do końca lutego urzędnicy chcą złożyć wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Po uzyskaniu decyzji zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane. Jeśli chodzi o kolejność prac, najpierw powstanie linia tramwajowa, węzeł przesiadkowy "Kostuchna" oraz ścieżka rowerowa wzdłuż całej trasy, a dopiero później powstanie droga (kolor zielony na mapie).

Jak tłumaczą władze Katowic w liście do mieszkańców, powodem budowy drogi jest inwestycja PKP PLK. Droga powstanie na odcinku od ulic Rzepakowa/Kolejowa do Górnośląskiego Centrum Medycznego przy ulicy Ziołowej i będzie się kończyć włączeniem w ulicę Cegielnia Murcki. Projekt drogi przewiduje również skrzyżowanie z ulicą Prusa oraz przedłużeniem ulicy Leśnej (więcej na ten temat w kolejnej części tekstu).

Budowa osiedla mieszkaniowego w Ochojcu

Trzecią, tym razem prywatną inwestycją, która wpłynie na komunikację w Ochojcu jest planowane osiedle mieszkaniowe. Krakowski inwestor od prawie dwóch lat próbuje wybudować osiedle wysokich bloków przy ul. Jagodowej, tuż obok torów kolejowych w Ochojcu. Ostatnio wygrał w sądzie z mieszkańcami, a pod koniec lutego otrzymał warunki zabudowy dla osiedla 9 budynków wielorodzinnych.

Południowa część nowego osiedla ma zostać skomunikowana poprzez nową drogę, która pobiegnie równolegle do ul. Odrodzenia, między terenem przy peronie kolejowym a skrzyżowaniem ulic Leśnej i Jagodowej (niebieska na mapie). Droga ta nie będzie połączona z ulicami Helską i Odrodzenia (sięgacz), by nie zwiększać na nich ruchu.

Mieszkańcy tej okolicy będą korzystać z nowej drogi przy "tramwaju na południe". By to było możliwe, zostanie wybudowane przedłużenie ul. Leśnej od skrzyżowania z Jagodową do linii tramwajowej. Łącznik ten nie pobiegnie prosto, lecz w kierunku północno-wschodnim ze względu na ukształtowanie terenu. Z kolei mieszkańcy północnej części planowanego osiedla mają korzystać z drugiego, północnego łącznika, który będzie się łączył z drogą przy linii tramwajowej.

Aktualna mapa rozwiązań komunikacyjnych w Ochojcu w Katowicach

Rozwiązania transportowe dla Ochojca - aktualne

i

Autor: UM Katowice Mapa rozwiązań transportowych dla Ochojca (aktualna - luty 2025)

Mieszkańcy Ochojca oczekują spotkania z władzami miasta

Plany miasta wywołały gorącą dyskusję wśród mieszkańców Ochojca. Wielu obawia się wywłaszczeń. Zaniepokojeni są również właściciele biznesów działających w okolicy. – Kilka firm, w tym moja zostanie całkiem odcięta od klientów na czas tej cudownej przebudowy, ale tak jak na Warszawskiej było, kogo to obchodzi w urzędzie – napisała jedna z internautek.

Mieszkańcy czują się rozczarowani, bo od miesięcy proszą o ponowne spotkanie z władzami miasta, niestety bez skutku. A pytań mają sporo, bo rozwiązania komunikacyjne w dzielnicy mocno różnią się od tych, które zostały zaprezentowanego rok temu podczas otwartego spotkania w szkole w Ochojcu.

Wówczas planowano wybudować nową drogę po wschodniej stronie torów kolejowych. Miała ona pobiec od ul. Jankego na wysokości parkingu przed E. Leclerc, otoczyć teren tzw. apartamentów na wynajem i połączyć się z ul. Fabryczną. Zaś droga wzdłuż torowiska miała się w północnym odcinku połączyć z opisanym nowym układem drogowym przy Leclercu. Dlaczego zrezygnowano z tego pomysłu? Tego urzędnicy w piśmie nie wyjaśnili.

Mapa rozwiązań komunikacyjnych w Ochojcu w Katowicach przedstawiona podczas spotkania z mieszkańcami w styczniu 2024 roku

Mapa rozwiązań transportowych dla Ochojca przedstawiona w styczniu 2024 roku

i

Autor: UM Katowice, Materiały prasowe Mapa rozwiązań transportowych dla Ochojca przedstawiona w styczniu 2024 roku

Mieszkańców zastanawia też skala wycinki w Ochojcu. – Przecież wszyscy czekają z radością aż wyrzną las pod tak bardzo "oczekiwany" tramwaj – pisze z ironią jeden mieszkańców. Krytycy podnoszą, że miasto wybuduje północny łącznik dla inwestora. Tak dla "dobra" mieszkańców robi się dobrze deweloperowi – podsumował internauta.

13 lutego przesłaliśmy zapytania do urzędu miasta Katowice. Zapytaliśmy m.in. o powody, dla których zrezygnowano z pierwotnego pomysłu rozwiązań komunikacyjnych i kolejność realizacji wszystkich planowanych inwestycji. Chcieliśmy również dowiedzieć się, czy droga na terenie inwestycji mieszkaniowej (niebieska) finalnie będzie połączona z drogą, która powstanie w ramach inwetycji PKP PLK (czerwona). Wiemy bowiem, że w ramach postępowania o warunki zabudowy dla osiedla pomysł połączenia dróg został negatywnie zaopiniowany przez kolejową spółkę.

Do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Gdy tylko je dostaniemy, niezwłocznie uzupełnimy materiał.

Najkrótsze linie tramwajowe w województwie śląskim

Test z gwary śląskiej. Tych słów z pewnością nie znasz
Pytanie 1 z 10
Określeniem "ciućmok" Ślązacy nazywają osobę, która:
Porachunki Osobiste
Inwestycje drogowe. Czy najniższa cena nadal jest gwarantem wygrania przetargu? PORACHUNKI OSOBISTE