Do skrzynek pocztowych mieszkańców Ochojca trafił list od władz Katowic dotyczący rozwiązań komunikacyjnych dla dzielnicy. Zmiany związane są z trzema dużymi projektami infrastrukturalno-transportowymi, które w najbliższych latach będą realizowane na jednym obszarze. Mowa o budowie bezkolizyjnego skrzyżowania na ul. gen. Waltera-Jankego, linii tramwajowej na południe Katowic i potencjalnej inwestycji mieszkaniowej na działkach przy torach kolejowych.
Spis treści
- Budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego
- Budowa linii tramwajowej na południe Katowic
- Budowa osiedla mieszkaniowego w Ochojcu
- Mieszkańcy Ochojca oczekują spotkania z władzami miasta

Budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego
Zacznijmy od inwestycji kolejowej. W ramach programu "Kolej +" w Katowicach realizowany jest projekt dotyczący rewitalizacji linii kolejowej 142 łączącej Tychy z katowicką Ligotą. Inwestycja obejmuje m.in. budowę wiaduktu kolejowego nad ul. Jankego oraz niezbędną przebudowę układu kolejowego.
Ulica Jankego pobiegnie dołem pod linią kolejową. Będzie poprowadzona w wykopie, co oznacza, że część dróg dojazdowych zostanie odcięta ze względu na różnicę poziomów. Wstępne rozwiązania zakładają likwidację włączenia ul. Fabrycznej i ul. Odrodzenia do ul. Jankego.
W zamian mają powstać łączniki drogowe ulic Lechickiej i Fabrycznej oraz ulic Odrodzenia i Sadowej (kolor czerwony na mapie). Nieruchomości przyległe od odcinka ul. Jankego będą korzystać z dodatkowej drogi, która częściowo pobiegnie za peronem.
Budowa linii tramwajowej na południe Katowic
Kolejną inwestycją, która w najbliższych latach wpłynie na komunikację w Ochojcu będzie budowa linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna. Projekt zakłada wybudowanie 5,2 kilometrowej linii wraz z drogą, ścieżką rowerową, chodnikiem, oświetleniem i odwodnieniem. Na trasie powstanie sześć przystanków tramwajowych. Linia tramwajowa zostanie poprowadzona pod linią kolejową.
Prace projektowe są już na ukończeniu. Do końca lutego urzędnicy chcą złożyć wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Po uzyskaniu decyzji zostanie ogłoszony przetarg na roboty budowlane. Jeśli chodzi o kolejność prac, najpierw powstanie linia tramwajowa, węzeł przesiadkowy "Kostuchna" oraz ścieżka rowerowa wzdłuż całej trasy, a dopiero później powstanie droga (kolor zielony na mapie).
Jak tłumaczą władze Katowic w liście do mieszkańców, powodem budowy drogi jest inwestycja PKP PLK. Droga powstanie na odcinku od ulic Rzepakowa/Kolejowa do Górnośląskiego Centrum Medycznego przy ulicy Ziołowej i będzie się kończyć włączeniem w ulicę Cegielnia Murcki. Projekt drogi przewiduje również skrzyżowanie z ulicą Prusa oraz przedłużeniem ulicy Leśnej (więcej na ten temat w kolejnej części tekstu).
Budowa osiedla mieszkaniowego w Ochojcu
Trzecią, tym razem prywatną inwestycją, która wpłynie na komunikację w Ochojcu jest planowane osiedle mieszkaniowe. Krakowski inwestor od prawie dwóch lat próbuje wybudować osiedle wysokich bloków przy ul. Jagodowej, tuż obok torów kolejowych w Ochojcu. Ostatnio wygrał w sądzie z mieszkańcami i wiele wskazuje na to, że wkrótce otrzyma warunki zabudowy. Kolejnym krokiem będzie zdobycie pozwolenia na budowę.
Południowa część nowego osiedla ma zostać skomunikowana poprzez nową drogę, która pobiegnie równolegle do ul. Odrodzenia, między terenem przy peronie kolejowym a skrzyżowaniem ulic Leśnej i Jagodowej (niebieska na mapie). Droga ta nie będzie połączona z ulicami Helską i Odrodzenia (sięgacz), by nie zwiększać na nich ruchu.
Mieszkańcy tej okolicy będą korzystać z nowej drogi przy "tramwaju na południe". By to było możliwe, zostanie wybudowane przedłużenie ul. Leśnej od skrzyżowania z Jagodową do linii tramwajowej. Łącznik ten nie pobiegnie prosto, lecz w kierunku północno-wschodnim ze względu na ukształtowanie terenu. Z kolei mieszkańcy północnej części planowanego osiedla mają korzystać z drugiego, północnego łącznika, który będzie się łączył z drogą przy linii tramwajowej.
Aktualna mapa rozwiązań komunikacyjnych w Ochojcu w Katowicach

i
Mieszkańcy Ochojca oczekują spotkania z władzami miasta
Plany miasta wywołały gorącą dyskusję wśród mieszkańców Ochojca. Wielu obawia się wywłaszczeń. Zaniepokojeni są również właściciele biznesów działających w okolicy. – Kilka firm, w tym moja zostanie całkiem odcięta od klientów na czas tej cudownej przebudowy, ale tak jak na Warszawskiej było, kogo to obchodzi w urzędzie – napisała jedna z internautek.
Mieszkańcy czują się rozczarowani, bo od miesięcy proszą o ponowne spotkanie z władzami miasta, niestety bez skutku. A pytań mają sporo, bo rozwiązania komunikacyjne w dzielnicy mocno różnią się od tych, które zostały zaprezentowanego rok temu podczas otwartego spotkania w szkole w Ochojcu.
Wówczas planowano wybudować nową drogę po wschodniej stronie torów kolejowych. Miała ona pobiec od ul. Jankego na wysokości parkingu przed E. Leclerc, otoczyć teren tzw. apartamentów na wynajem i połączyć się z ul. Fabryczną. Zaś droga wzdłuż torowiska miała się w północnym odcinku połączyć z opisanym nowym układem drogowym przy Leclercu. Dlaczego zrezygnowano z tego pomysłu? Tego urzędnicy w piśmie nie wyjaśnili.
Mapa rozwiązań komunikacyjnych w Ochojcu w Katowicach przedstawiona podczas spotkania z mieszkańcami w styczniu 2024 roku

i
Mieszkańców zastanawia też skala wycinki w Ochojcu. – Przecież wszyscy czekają z radością aż wyrzną las pod tak bardzo "oczekiwany" tramwaj – pisze z ironią jeden mieszkańców. Krytycy podnoszą, że miasto wybuduje północny łącznik dla inwestora. – Tak dla "dobra" mieszkańców robi się dobrze deweloperowi – podsumował internauta.
13 lutego przesłaliśmy zapytania do urzędu miasta Katowice. Zapytaliśmy m.in. o powody, dla których zrezygnowano z pierwotnego pomysłu rozwiązań komunikacyjnych i kolejność realizacji wszystkich planowanych inwestycji. Chcieliśmy również dowiedzieć się, czy droga na terenie inwestycji mieszkaniowej (niebieska) finalnie będzie połączona z drogą, która powstanie w ramach inwetycji PKP PLK (czerwona). Wiemy bowiem, że w ramach postępowania o warunki zabudowy dla osiedla pomysł połączenia dróg został negatywnie zaopiniowany przez kolejową spółkę.
Do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Gdy tylko je dostaniemy, niezwłocznie uzupełnimy materiał.
Najkrótsze linie tramwajowe w województwie śląskim