estakada w chorzowie kolejne spotkanie

i

Autor: Agnieszka Kucjas-Karkoszka/Chorzów

Wiadomości

Estakada w Chorzowie zostanie otwarta? Województwo zobowiązało prezydenta do zabezpieczenia estakady

5 czerwca 2025 odbyło się spotkanie dotyczące kwestii związanych z wyłączeniem z użytkowania estakady w Chorzowie. W trakcie konferencji wojewoda śląski przedstawił kolejne kroki dotyczące obiektu. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego zobowiązał prezydenta do zabezpieczenia estakady.

Spis treści

  1. Estakada zostanie otwarta po zabezpieczeniu obiektu?
  2. Dlaczego wznowiono ruch pociągów pod estakadą?
  3. Zamknięcie estakady a mecz Polski z Mołdawią na Stadionie Śląskim

Estakada zostanie otwarta po zabezpieczeniu obiektu?

5 czerwca odbyło się kolejne posiedzenie wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego w sprawie zamknięcia estakady w Chorzowie. Podczas spotkania zarówno przedstawiciele miasta jak i służb, mieli możliwość przedstawienia działań, jakie podjęli od momentu zamknięcia obiektu.

Miasto Chorzów poinformowało o tym, iż nie podjęło jeszcze decyzji co do przyszłości estakady, w związku z czym Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podjął decyzję o zobowiązaniu Prezydenta Miasta Chorzowa o podjęcie działań związanych z tymczasowym zabezpieczeniem obiektu po to, aby w przyszłości móc przywrócić jego funkcjonowanie - przekazał podczas konferencji Marek Wójcik, wojewoda śląski.

Jak dodaje wojewoda, po wykonaniu niezbędnych prac zabezpieczających decyzję o przywróceniu estakady w Chorzowie podejmie prezydent Chorzowa.

Nie mniej w chwili obecnej, kiedy nie ma żadnej innej decyzji, co do przyszłości obiektu uważam, że decyzja o wzmocnieniu obiektu i doprowadzeniu do sytuacji, w której będzie możliwy przejazd tramwajów pod estakadą, oraz możliwość ruchu samochodowego nad estakadą, jest optymalna - dodaje wojewoda Wójcik.

Do tematu zabezpieczenia chorzowskiej estakady odniosła się Elżbieta Oczkowicz. Wojewódzka Inspektor Nadzoru Budowlanego omówiła wdrożone procedury.

Na dzień dzisiejszy inspektorat pracuje nad wydaniem decyzji częściowej w toczącym się postępowania administracyjnym dotyczącym niniejszej estakady. W zakresie nakazania wykonania podparcia z konstrukcji stalowych przęseł obiektu i w tym zakresie, jak wspomniał pan wojewoda zarządca obiektu przyszłościowo będzie miał możliwość podjęcia decyzji w zakresie przywrócenia użytkowania tego obiektu w całości - podkreśliła.

Zobaczcie zdjęcia z zamknięcia estakady w Chorzowie.

Dlaczego wznowiono ruch pociągów pod estakadą?

W trakcie konferencji poruszono również kwestię wznowienia kursowania pociągów pod chorzowską estakadą. Decyzja władz była szeroko komentowana. Głos w tej sprawie zaprał prof. Janusz Rymsza. Doradca Ministerstwa Infrastruktury ds. obiektów inżynieryjnych przypomniał, że dziesięć lat temu - w 2014 roku estakada została wzmocniona sprężeniem zewnętrznym.

Jest to sprężenie, które jest widoczne, a więc widzimy, czy cokolwiek się ze przęsłem dzieje, czy też nie. Jesteśmy w tej dobrej sytuacji. Więc mając taką sytuację, że widzimy, że jest to sprężenie i funkcjonuje ono zmniejszając prędkość pod obiektem do 60 km na godzinę i monitorując ten przejazd dwa razy na dobę, podjęliśmy decyzję o przywróceniu ruchu kolejowego - uzasadnia prof. Janusz Rymsza.

Doradca Ministerstwa Infrastruktury podkreślił, że ruch jest bezpieczny. - Widzimy to bezpieczeństwo po tym, co się dzieje na tym wzmocnieniu. Nie jest to problem wyliczeń, tylko tego, co w rzeczywistości widzimy, czy rzeczywisty monitoring - dodaje.

Prof. Rymsza nawiązał także do tematu mostu w Dreźnie, który porównywany jest do estakady w Chorzowie. Doradca ministerstwa zaznaczył, że są zupełnie inne obiekty i mają zupełnie inną skalę.

Skala jest następująca. Tam mniej więcej rozpiętość przęsła miała 100 metrów. Rozpiętość tego przęsła, naszego kolejowego i innych przęseł, to jest 30 metrów, to jest inny świat. Oprócz tego most w Dreźnie ma konstrukcję belkową, a w Chorzowie jest płyta.

W związku z tym, że w Chorzowie jest płyta, to bardzo trudno doprowadzić do takiej katastrofy jak w Dreźnie. Więc podsumowując te dwa elementy, a właśnie te trzy, a więc i płyta, schemat statyczny i belki ciągłej, trudno doprowadzić do jakiegoś kataklizmu, jeżeli konstrukcja jest ciągła - przyznał.

Do słów profesora odniósł się Krzysztof Klimosz. Prezes zarządu Kolei Śląskich podziękował za ekspertyzę doradcy Ministerstwa Infrastruktury.

W przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że wpuszczamy pociąg pod obiekt, który grozi natychmiastowym zawaleniem i że ryzykujemy życia naszych pasażerów. Dla nas, jako Kolei Śląskich, bezpieczeństwo naszych pasażerów jest priorytetem, dlatego jeżeli wpłynęła ekspertyza to PKP PLK wstrzymały ruch kolejowy. My nie dysponowaliśmy swoich pociągów do czasu wykonania niezależnych oględzin i ekspertyzy Pana Profesora Rymsze (...) Na ten moment przejazd pociągów pod Estakadą jest bezpieczny - zaznaczył prezes Krzysztof Klimosz.

Zamknięcie estakady a mecz Polski z Mołdawią na Stadionie Śląskim

Kolejną kwestią poruszoną podczas spotkania były utrudnienia w ruchu w czasie dojazdu na piątkowy mecz reprezentacji Polski na Stadionie Śląskim. Głos w tej kwestii zabrał inspektor Jacek Stelmach, który podkreślił, że policja odpowiednio zabezpieczy estakadę w trakcie meczu.

W związku z meczem Polska-Mołdawia, który dzisiaj będzie się odbywał, skierowaliśmy kilkudziesięciu policjantów z garnizonu śląskiego w celu wsparcia kwestii związanej z zarządzaniem ruchu na naszym terenie. (...) Mam nadzieję, że również w związku z tym meczem nie dojdzie do poważnych zakłóceń ruchu drogowego - podkreślił zastępca komendanta wojewódzkiego policji w Katowicach.

Ponadto insp. Jacek Stelmach wyjaśnił, że tuż po zamknięciu estakady policja wraz z władzami miasta opracowała kwestie związane z objazdami. - Następnie informacje medialną przekazaliśmy mieszkańcom i widać tutaj, że ta informacja dotarła. Na miejscu nie dochodzi do korków i jakiegoś poważnego spiętrzenia ruchu - dodał.

Śląsk Radio ESKA Google News