Estakada zostanie wyburzona

i

Autor: ESKA

Wiadomości

Estakada w Chorzowie nadaje się do rozbiórki. Ministerstwo Infrastruktury potrwierdza. Co dalej?

2025-06-24 16:45

Podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury poruszono temat chorzowskiej estakady. Zdaniem przedstawicielki Ministerstwa Infrastruktury obiekt trzeba rozebrać i zbudować od nowa. "Uważam że jak najszybciej trzeba zlecać prace projektowe na odbudowę estakady" - podkreśliła Katarzyna Kościesza.

W poniedziałek, 2 czerwca prezydent Szymon Michałek podjął dramatyczną decyzję o natychmiastowym zamknięciu kluczowej estakady przebiegającej w Chorzowie ciągu ulicy Katowickiej nad rynkiem. Powodem jest jej fatalny stan techniczny, grożący nieuchronną katastrofą, co potwierdziła najnowsza ekspertyza.

Zamknięcie obiektu, z którego codziennie korzystało ponad 40 tysięcy pojazdów, spowodowało paraliż komunikacyjny. Obiekt jest zupełnie wyłączony z ruchu. Zabronione jest także przemieszczanie pod estakadą z wyjątkiem kursów pociągów. Jak podkreślił 5 czerwca doradca Ministerstwa Infrastruktury, prowadzone były naoczne obserwacje, potwierdzające bezpieczeństwo pasażerów.

Ministerstwo Infrastruktury potwierdza: "estakada powinna zostać wyburzona"

We wtorek, 24 czerwca podczas sejmowej komisji omówiono temat estakady. Dyrektorka departamentu dróg publicznych Ministerstwa Infrastruktury Katarzyna Kościesza wskazała, że chorzowska estakada to obiekt z lat 70. XX w., który nie nadaje się do remontu.

Ten obiekt trzeba rozebrać i wybudować od nowa. Patrząc, że mija ponad miesiąc, a państwo (lokalny samorząd) dalej nie mają planu, co z tym zrobić, uważam że jak najszybciej trzeba zlecać prace projektowe na odbudowę estakady" – stwierdziła Katarzyna Kościesza.

Kościesza oceniła, że budowa alternatywnej trasy, np. przedłużenie S11 z Piekar Śląskich do Katowic, będzie czasochłonna i kosztochłonna, a w pierwszej kolejności należy "udrożnić funkcjonowanie" miasta i całej aglomeracji poprzez odbudowę estakady.

Dyrektorka departamentu dróg publicznych MI Zapewniła, że resort będzie analizował sprawę chorzowskiej estakady, również pod kątem finansowym, choć "uwarunkowania prawne nie pozwalają" mu na sfinansowanie tej inwestycji, ponieważ za utrzymanie dróg krajowych i wojewódzkich na terenie miasta na prawach powiatu odpowiada jego prezydent.

Wcześniej prezydent Chorzowa Szymon Michałek poinformował, że lokalny samorząd zmierza w kierunku rozbiórki estakady. Przyznał, że nie jest jeszcze pewny kolejnych kroków. Zapowiedział powołanie grupy eksperckiej, złożonej m.in. z architektów i urbanistów, której celem będzie opracowanie jak najlepszego rozwiązania zarówno dla miasta, jak i całej aglomeracji.

Grupa ekspercka powinna wykorzystać tę sytuację. (…) To co możemy zrobić w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, to powinniśmy się zastanowić moim zdaniem nad nowym układem komunikacyjnym – zaproponował Szymon Michałek.

Zaznaczył, że pojawiają się różne propozycje. To m.in. odbudowa estakady, której sprzeciwia się znaczna część mieszkańców Chorzowa, wybudowanie tunelu, co może być bardzo trudne lub wręcz niemożliwe ze względu na ukształtowanie terenu, a także powrót do planu budowy obwodnicy miasta, choć część terenów, na której miała ona powstać, została już zabudowana.

Prezydent Chorzowa podkreślił, że każda z tych propozycji przekracza możliwości finansowe lokalnego samorządu.

Odbudowa estakady zostanie sfinansowana z KPO?

Podczas posiedzenia głos zabrał poseł Bartosz Zawieja. Zaproponował, by rozważyć wyznaczenie wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy dla samorządów w sytuacjach awaryjnych, takich jak ta dotycząca chorzowskiej estakady. Inni parlamentarzyści sygnalizowali konieczność stworzenia specjalnego instrumentu wsparcia dla miast na prawach powiatu, które odpowiadają za stan dróg wojewódzkich i krajowych na swoim terenie.

"Miasta na prawach powiatu, prezydent jako organ zarządzający drogami gminnymi, powiatowymi, wojewódzkimi i krajowymi, koszty utrzymania (…), co tu dużo mówić, drenują budżety tych samorządów" – podkreślił poseł Bartosz Zawieja.

Natomiast przewodniczący Zarządu GZM Kazimierz Karolczak zwrócił uwagę na to, że kwestie związane z drogami o charakterze ponadlokalnym powinny jego zdaniem być rozpatrywane na poziomie metropolitalnym. Poprosił parlamentarzystów o znalezienie systemowego rozwiązania w tej sprawie. Konieczne byłoby poszerzenie kompetencji GZM.

Zobaczcie zdjęcia z dnia zamknięcia estakady w Chorzowie.

Śląsk Radio ESKA Google News