Ostatni fragment wielkiej inwestycji kolejowej
W czwartek, 3 lipca PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o podpisaniu umowy na zaprojektowanie przebudowy odcinka Katowice Piotrowice – Tychy. Z dokumentacji wynika, że projekt wykona warszawska spółka TPF za blisko 23 mln zł netto (28,2 mln zł brutto).
Zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec 2027 r. Roboty budowlane mogłyby być realizowane w latach 2028-31, po wcześniejszym pozyskaniu finansowania - podano w komunikacie PLK.
Kolejarze podkreślają, że około 12-kilometrowy odcinek Katowice Piotrowice – Tychy to ostatni fragment wielkiej inwestycji, realizowanej na południu Polski. Przebudowa tego odcinka umożliwi uzyskanie pełnych efektów eksploatacyjnych na całym połączeniu Będzin - Zebrzydowice.
Dyrektor regionu śląskiego PLK Janusz Pasierb poinformował, że zaawansowane roboty widać obecnie na odcinkach Będzin – Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. W poprzednich latach wykonano odcinek Goczałkowice – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.

Co zmieni przebudowa odcinka linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy?
W efekcie modernizacji, podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei. Głównym celem inwestycji jest dobudowa nowych torów (od Będzina do Tychów) i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Dzięki temu zwiększy się przepustowość oraz częstotliwości kursowania pociągów. Co więcej, zastąpienie przejazdów w poziomie szyn rozwiązaniami bezkolizyjnymi, takimi jak wiadukty i tunele, znacznie zwiększy bezpieczeństwo na trasie.
Zamówienie dotyczące odcinka Katowice Piotrowice – Tychy zakłada zaprojektowanie modernizacji torów wraz z dobudową torów dodatkowych. Zakłada się wzrost prędkości składów pasażerskich do 160 km/h, co umożliwi skrócenie czasu przejazdu na tym odcinku o około 5 minut. Z kolei pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h.
W ramach przebudowy stacja Tychy zostanie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Obiekt zyska zyska nowe przejście pod torami prowadzące na drugą stronę miasta, połączone z peronami schodami oraz windami. Do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się mają zostać dostosowane istniejące przystanki Katowice Piotrowice i Katowice Podlesie. W planach jest też budowa nowych przystanków w Katowicach przy ul. Tunelowej i Niezapominajek oraz w Tychach Mąkołowcu.
Bezkolizyjne skrzyżowania – koniec z czekaniem na przejazdach
Na całym odcinku mają powstać przejazdy bezkolizyjne. Dwupoziomowe skrzyżowania torów z drogami zastąpią przejazdy w poziomie szyn w Katowicach:
- na ul. Jankego (powstanie łącznik ul. Barcelońskiej ze Wspólną)
- na ul. Kaskady
- na ul. Niezapominajek
Przejazd przy ul. Tunelowej będzie służył pieszym i rowerzystom. Zlikwidowane zostaną skrzyżowania na ul. Słonecznikowej i Pomorskiego. Przebudowa obejmie też katowickie wiadukty kolejowe w ciągu ul. Armii Krajowej i Uniczowskiej, które zostaną dostosowane do zwiększonej liczby torów.
W Tychach przejazd dwupoziomowy powstanie w ciągu ul. Mąkołowskiej. Nowe wiadukty kolejowe mają się pojawić przy ul. Damrota, Browarowej oraz ul. Glinczańskiej, gdzie dziś stoi słynny "wiadukt głupców". Ponadto skrzyżowania przy ul. Jeżynowej i Stawowej zostaną zastąpione rozwiązaniem bezkolizyjnym w nowej lokalizacji.
Przebudowa linii Będzin – Zebrzydowice
Największy z kontraktów w ramach modernizacji połączenia Będzin - Zebrzydowice PLK podpisały w kwietniu 2024 r. Obejmuje on rozbudowę połączenia Katowice Szopienice Południowe - Katowice - Katowice Piotrowice, przebudowę głównej stacji Katowice, remonty kilku istniejących przystanków z budową trzech nowych, a także odbudowę całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych. Perspektywa realizacji prac na katowickim węźle to 2028 r. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice jest w różny sposób ograniczany; ograniczenia są też w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej. Od września 2024 roku zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w mieście.
Modernizacja linii kolejowej Będzin - Zebrzydowice to jedna z największych inwestycji kolejowych w regionie. Poprawi komfort podróżowania, skróci czas przejazdu i zwiększy bezpieczeństwo na trasie. Choć na efekty trzeba będzie poczekać kilka lat, to z pewnością warto uzbroić się w cierpliwość, bo po zakończeniu prac kolej w województwie śląskim zmieni się nie do poznania.