Nowy peron 1 dla pociągów regionalnych i dalekobieżnych
Peron 1 będzie teraz służył do obsługi pociągów, które kończą lub rozpoczynają bieg w Katowicach. Będą to zarówno pociągi regionalne kursujące w kierunku Krakowa czy Oświęcimia, jak i pociągi dalekobieżne jadące od strony Sosnowca.
W ramach inwestycji zadbano o liczne udogodnienia. Nowy peron jest w pełni dostępny dla wszystkich podróżnych. Działa dotychczasowa platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W środkowym tunelu znajdują się schody ruchome. Nawierzchnia peronu posiada wypukłą fakturę, która ułatwia poruszanie się osobom słabowidzącym i niewidomym.
Na peronie sukcesywnie będą umieszczane ławki i poręcze do odpoczynku na stojąco. Wybudowane zostaną tutaj również dwie windy, w tym jedna większa, która umożliwi przewóz rowerów.
Tak wygląda dziś peron nr 1 na stacji Katowice

Od kiedy trwa przebudowa peronu 1 w Katowicach?
Przebudowa peronu 1 na stacji Katowice rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Po pracach rozbiórkowych, rozpoczęła się budowa nowej, dłuższej platformy. Obiekt docelowo zostanie wydłużony o około 300 metrów, głównie w stronę ul. św. Jana. Taki zabieg sprawi, że przy jednym peronie będą mogły zatrzymywać się dwa pociągi z każdej strony. A to w efekcie wpłynie na większą przepustowość stacji Katowice.
Na chwilę obecną podróżnym udostępniono wschodnią, przedłużoną część peronu 1. Nadal trwają pracę w części zachodniej.
Tunel pod peronem 1 i kładka na Mikołowskiej
W maju władze miasta i PLK poinformowały o uzgodnieniu dodatkowych inwestycji. Pod peronem nr 1 kolejarze zbudują tunel, który będzie się kończył przy ul. Mikołowskiej. Miasto planuje postawić kładkę, która stanie się łącznikiem ul. Mikołowskiej z dworcem autobusowym przy ul. Sądowej.
Ponadto w opisie planowanych zmian na stacji Katowice inwestor przekazał, że docelowo tunel dla pieszych pod peronem 4 zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ul. św. Jana. Pozostałe przejścia pod torami pozostaną bez zmian. Wiata nad czterema peronami nie będzie przebudowywana. Nowe zadaszenie zyska jedynie peron 5, który zostanie odbudowany i wyposażony w pochylnię i windę.
Przebudowywany dworzec zyska nowe tablice informacyjne, oświetlenie, nagłośnienie i ławki. Stacja pozostanie dostosowana do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Zamontowane zostaną nowe windy.
Gigantyczna inwestycja – modernizacja linii kolejowej na południu Polski
Przebudowa stacji Katowice to element kluczowego zamówienia w ramach modernizacji połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych do co najmniej czterech torów - wszystko po to, by rozdzielić ruch aglomeracyjny i stworzyć Kolej Metropolitalną.
Największy z kontraktów PLK podpisały w kwietniu 2024 roku z konsorcjum Torpol-Intop. Umowa opiewa na 4,184 mld zł brutto i dotyczy rozbudowy połączenia Katowice Szopienice Południowe–Katowice–Katowice Piotrowice, przebudowy głównej stacji, remontów kilku istniejących przystanków i budowy trzech nowych, a także odbudowy całej infrastruktury inżynieryjnej, w tym wiaduktów kolejowych.
Perspektywa zakończenia wszystkich prac na katowickim węźle to 2028 rok. Do tego czasu ruch pociągów przez Katowice jest w różny sposób ograniczany. Ograniczenia obowiązują również w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej. Od września 2024 roku zamykane są na czas rozbiórki i odbudowy kolejne wiadukty w mieście. Łącznie ma to dotyczyć 14 obiektów.