Trwa budowa drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
Prace przy budowie nowego odcinka drogi S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza powoli dobiegają końca. Zakończono już większość robót drogowych i mostowych, a część obiektów inżynierskich uzyskała już pozwolenie na dopuszczenie do ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała termin otwarcia nowego blisko 7-kilometrowego odcinka drogi.
- Pierwotny termin zakończenia realizacji przypadał na 11 grudnia 2023 r. Po podpisaniu aneksów terminowych uwzględniających uzasadnione roszczenia wykonawcy, zakończenie robót powinno nastąpić do 24 czerwca 2024 r. - informuje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wyjątkiem jest węzeł Pogoria, który wraz z nowo wybudowanym wiaduktem zostanie oddany do użytku do końca roku.
Droga ekspresowa S1 w województwie śląskim
Umowę na budowę nowego odcinka drogi ekspresowej S1 zawarto w formule Projektuj i buduj z firmą Budimex w dniu 11 września 2020 roku. 24 stycznia 2023 roku wydano decyzję ZRID umożliwiająca płynną realizację robót. Całkowita wartość projektu to 302,5 mln zł, z czego maksymalnie 168,4 mln zł pokryje dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Inwestycja zakłada budowę nowego dwujezdniowego odcinka drogi S1 o długości 6,95 km z węzłami Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria. Droga ma zwiększyć komfort jazdy pomiędzy aglomeracją górnośląską i przyległymi terenami, w tym z portem lotniczym w Pyrzowicach, z autostradą A1 oraz dojazdami do przejść granicznych.
W styczniu br. zawarto aneks do umowy regulujący dodatkowe roboty budowlane w obrębie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria. Dotychczasowy wiadukt nad DK1 w ciąg u DW796 (ul. Armii Krajowej) zostanie wyburzony, a w jego miejscu powstanie nowy, dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa.
Polecany artykuł:
Na jakim etapie są prace?
Zaawansowanie prowadzonych prac przekroczyło 90%. Do tej pory zakończono już przebudowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej, została wykonana przebudowa wodociągów miejskich i wody przemysłowej należącej do Huty Katowice, a także zakończono przebudowy gazociągów przesyłowych należących do PSG oraz Gaz System. Przebudowano kolidującą linię wysokiego napięcia oraz sieci teletechniczne i elektrotechniczne.
W ramach inwestycji wybudowano łącznie 13 obiektów inżynierskich, w tym:
- dwa mosty,
- cztery wiadukty,
- dwie kładki dla pieszych,
- siedem przejść dolnych dla zwierząt.
Wybudowano również drogi dojazdowe i łącznikowe.
Jeszcze w maju br. zakończyć się mają roboty związane z nowa nawierzchnia bitumiczną. Trwają ostatnie prace wykończeniowe w tym zakresie. Jednocześnie montowane są m.in. bariery energochłonne, ekrany akustyczne, oznakowanie i ogrodzenie oraz trwają prace porządkowe.