Tak ma wyglądać fabryka Izery w Jaworznie

i

Autor: EMP Tak ma wyglądać fabryka Izery w Jaworznie

Jaworzno

Zwolnienia grupowe w ElectroMobility Poland. Los Izery jest już przesądzony?

2025-03-03 11:32

Spółka ElectroMobility Poland podjęła decyzję o zwolnieniach grupowych. Restrukturyzacja ma objąć 40 stanowisk. Losy Izery zdają się być przesądzone, ale budowa fabryki w Jaworznie nadal wchodzi w grę.

ElectroMobility Poland zwolni 40 osób 

O zwolnieniach grupowych w ElectroMobility Poland poinformował "Dziennik Gazeta Prawna". Decyzję w tej sprawie podjął zarząd spółki kilka tygodni temu. Ma ona związek z "modyfikacją sposobu realizacji projektu przez ElectroMobility Poland, a tym samym koniecznością dostosowania profilu stanowisk do przyszłych potrzeb".

Wynika ona również z przedłużającego się procesu pozyskania finansowania, co powoduje konieczność optymalizacji struktury kosztów. Jest to dla nas decyzja bardzo trudna, ale w obecnej sytuacji konieczna – przekazała spółka EMP w oświadczeniu przesłanym do redakcji "Dziennika Gazety Prawnej".

Informację do pracowników rozesłano w piątek, 28 lutego przed południem. Zwolnienia mają dotyczyć 40 stanowisk we wszystkich działach firmy. Zwolnienia obejmą pracowników oraz współpracowników spółki. Jak zapewnia EMB, celem procesu jest "zapewnienie możliwości realizacji priorytetowych zadań, jakie stoją przed spółką w najbliższych miesiącach". Chodzi m.in. o pozyskanie finansowania niezbędnego do realizacji zadań firmy.

W tym miejscu warto przypomnieć, że jeszcze w 2023 roku ElectroMobility Poland prowadziła intensywne poszukiwania pracowników. Z początkowych zapowiedzi wynikało, że pracę w fabryce w Jaworznie znajdzie ok. 3 tys. osób.

Śląsk Radio ESKA Google News
Autor:

To już koniec marzeń o Izerze 

Czym jest wspomniana "modyfikacja sposobu realizacji projektu" Izery? Chodzi o niedawną decyzję Ministerstwa Aktywów Państwowych, by zrezygnować z pomysłu budowy fabryki pierwszego polskiego samochodu elektrycznego w Jaworznie.

Coś takiego jak Izera nie istnieje. To jest jedna z tych halucynacji PiS-u, że można zbudować samochód nie mając niczego. To nawet w "Ziemi obiecanej" się nie udało (...) Czegoś takiego jak Izera nie ma, natomiast istnieje spółka ElectroMobility Poland, która prowadzi pewien projekt, który myśmy przekierowali z torów science fiction na tory biznesowe – mówił w ubiegłym roku podczas konferencji prasowej Jakub Jaworowski, szef MAP.

W Jaworznie powstanie klaster elektromobilności

Tymi torami biznesowymi ma być budowa klastra elektromobilności, który będzie skupiał się na międzynarodowych partnerstwach oraz współpracy z lokalnymi partnerami przemysłowa mi. Wszystko po to, by rozwijać sektor elektromobilności w Polsce.

Jego realizacja ma doprowadzić do osiągnięcia czterech głównych celów gospodarczych, które zostały ustalone we współpracy z MAP. Są to: zapewnienie miejsc pracy, transfer technologii, lokalizacja łańcucha dostaw i obniżenie profilu ryzyka inwestycyjnego – tłumaczył w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" Przemysław Kuk, dyrektor departamentu komunikacji w resorcie aktywów państwowych. 

Zmodyfikowany projekt zakłada budowę wielkoskalowej fabryki samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz utworzenie nowoczesnego ośrodka badawczo-rozwojowego. Kilka tygodni temu podczas debaty organizowanej przez "Gazetę Wyborczą" w Jaworznickim Laboratorium Biznesu prezes EMP Tomasz Kędzierski przekazał, że inwestycja pochłonie 1,5 miliarda euro. Na dzień dzisiejszy spółka dysponuje gruntem pod budowę zakładu i wszystkimi potrzebnymi pozwoleniami na budowę.

Jak podkreśla "DGP", kolejne miesiące będą kluczowe dla przyszłości projektu. Rząd zadecyduje, czy sfinansować inwestycję z środków Krajowego Planu Odbudowy. Pozostałe środki mają pochodzić z finansowania dłużnego. Równocześnie trwają rozmowy ze stroną chińską, która była zainteresowana produkcją samochodów w Polsce. 

Budowa fabryki Izery. Najśmieszniejsze memy