Będzie remont popularnej "nerki" w Będzinie
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na przebudowę DW910 w Będzinie, która łączy dwie trasy szybkiego ruchu – autostradę A1 z drogą ekspresową S1.
Prace będą obejmować ponad 6-kilometrowy odcinek od skrzyżowania z DK86 do granicy z Dąbrową Górniczą. Remont czeka więc też popularną "nerkę", czyli skrzyżowanie, które jest tak powszechnie nazywane ze względu na kształt nawiązujący do tego ludzkiego organu.
Za inwestycję ma odpowiadać firma Drog-Bud. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, to 26 października zostanie podpisana umowa z wykonawcą na realizację całości.
Zarząd Dróg Wojewódzkich podzielił inwestycję na trzy etapy.
W ramach pierwszego z nich drogowcy przebudują odcinek ul. Czeladzkiej od skrzyżowania z drogą krajową nr 86 do wspomnianej już "nerki". Drugi etap prac obejmie natomiast "nerkę" aż do mostu nad Czarną Przemszą. W trzecim ostatnim etapie utrudnienia na kierowców będą czekać od mostu aż do granicy z Dąbrową Górniczą, czyli na całej długości al. Kołłątaja.
Zakres praca na DW910 w Będzinie obejmuje:
- przebudowę drogi tak by uzyskać parametry nośności jak dla drogi klasy technicznej G,
- przebudowę konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku 11,5 tony na pojedynczą oś,
- całkowitą wymianę konstrukcji drogi,
- ujednolicenie szerokości jezdni do min. 3,5 metra pasa ruchu,
- korektę geometrii skrzyżowań i innych elementów pasa drogi,
- przebudowę istniejących zjazdów,
- przebudowę zatok autobusowych oraz
- przebudowę oświetlenia.
Jak czytamy: "nie zakłada się budowy nowych odcinków drogi, bądź rozwiązań zmieniających przebieg drogi".
Planowana inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu. Wartość całego przedsięwzięcia wyniesie ok. 109,4 milionów złotych, a na realizację zadania przewidziano 30 miesięcy od dnia podpisania umowy. Oznacza to, że zakończenia prac możemy spodziewać się w 2026 roku.