Rowery elektryczne GZM coraz bliżej
Podczas sesji zgromadzenia GZM, w środę 20 listopada, przewodniczący zarządu Kazimierz Karolczak poinformował o zakończeniu trwającego od sierpnia postępowania w sprawie dostarczenia 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Rowery elektryczne mają być uzupełnieniem działającego już od 1 sierpnia systemu Roweru Metropolitalnego i być dostępne do wypożyczenia w formie długoterminowej.
- Podobny, bliźniaczy system został uruchomiony w poprzednim roku w Krakowie. Cieszy się powodzeniem, w związku z tym uznaliśmy, że dopełnieniem naszego Metroroweru byłaby możliwość długoterminowego wypożyczenia roweru ze wspomaganiem elektrycznym – powiedział przewodniczący zarządu GZM, Kazimierz Karolczak.
W przetargu wpłynęły cztery oferty - spółek Nextbike Polska, Romet, BikeU i Geobike. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła spółka BikeU, która jest operatorem publicznych systemów wypożyczania rowerów m.in. w Bielsku-Białej i Toruniu. Spółka zaproponowała naniżą cenę wynoszącą 5,2 mln zł oraz w dwóch z trzech pozostałych kryteriów zdobyła maksymalną liczbę punktów.
Podczas zgromadzenia GZM przyjęto również poprawki do budżetu i wieloletniej prognozy finansowej, które związane były m.in. z przesunięciem na przyszły rok wydatków związanych z uruchomieniem wypożyczalni rowerów elektrycznych.
Wypożyczalnia rowerów elektrycznych GZM
Jeszcze w trakcie planowania systemu Metroroweru założono utworzenie wypożyczalni długoterminowej rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. W odróżnieniu od dostępnych już dla użytkowników rowerów miejskich, rowery elektryczne nie będą dostępne na stacjach, za to będzie można wypożyczyć je długoterminowo.
Plany dotyczące rowerów elektrycznych nie zostały ujęte w głównym zamówieniu dotyczącym Metroroweru, dlatego w tej sprawie zostało ogłoszone odrębne postępowanie przetargowe. Przetarg zakładał dostarczenie 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, przystosowanych do wykorzystania w systemie wypożyczalni długoterminowej oraz 75 baterii zapasowych do tych rowerów. Zamawiający może w prawie opcji zamówić do 250 kolejnych rowerów.
Wykonawca będzie miał 120 dni od daty podpisania umowy na dostarczenie rowerów. W przypadku skorzystania z prawa opcji zakładana jest dostawa w ciągu 90 dni od zawiadomienia wykonawcy, co może nastąpić do roku od podpisania umowy.
Nowe rowery będą w barwach i oznaczeniach GZM, a rama pojazdów ma być przystosowana do jazdy w pozycji zbliżonej do wyprostowanej przez osoby o wzroście: poniżej 160 cm (25 sztuk), od 160 do 180 cm (200 sztuk), powyżej 180 cm (25 sztuk). Nośność ramy powinna wynosić co najmniej 120 kg.
Zgodnie z zaleceniami GZM w zamawianych rowerach powinna zastosowana być przerzutka planetarna - wewnętrzna, wbudowana w tylną piastę, jednak dopuszczone jest również zastosowanie przerzutki tylnej zewnętrznej.
Rowery muszą być wyposażone we wspomagający napęd elektryczny umiejscowiony w suporcie pedałowym, zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V i znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Napęd elektryczny powinien włączać się automatycznie w chwili rozpoczęcia pedałowania i działać jedynie w jego trakcie. Instalacje kablowe powinny być poprowadzone wewnątrz konstrukcji roweru. Akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej powinien mieć pojemność min. 400 Wh, lub pozwalać przejechać na jednym pełnym ładowaniu ok. 100 km.
Akumulator powinien być wymienny, z możliwością np. naładowania go w domu, i zabezpieczany zamkiem na klucz. Napęd natomiast powinien zapewniać możliwość eksploatacji przez cały rok w polskich warunkach klimatycznych. Wykonawca powinien dostarczyć ładowarkę do każdego zamawianego roweru oraz 75 zapasowych baterii.
System Roweru Metropolitarnego
System Roweru Metropolitarnego został uruchomiony 1 sierpnia br. i obejmuje 7 tys. rowerów w 31 miastach i gminach metropolii. Są to rowery miejskie ze wbudowanymi urządzeniami GPS i elektrozamkami. Rowery wypożycza i oddaje się na specjalnych stacjach. W okresie zimowym od 1 grudnia do 29 lutego flota rowerów dostępnych dla użytkowników zostanie zmniejszona o połowę.
Postępowanie przetargowe na uruchomienie i obsługę sieci Roweru Metropolitarnego trwało ponad dwa lata. Zakończono je w ubiegłym roku. Wybrano spółkę Nextbike GZM, która jako jedyna złożyła ofertę. Umowę podpisano w październiku 2023 roku.
Skandaliczne przypadki niszczenia Metrorowerów. GZM: dosłownie ręce opadają. Zobaczcie zdjęcia.