Wstrzymano decyzję o natychmiastowym podparciu estakady w Chorzowie. "Brakuje analiz i obliczeń"

2025-08-12 10:11

Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego wstrzymał wykonanie decyzji o tymczasowym podparciu estakady w centrum Chorzowa. Uznano, że propozycja zabezpieczenia obiektu, zagrożonego katastrofą budowlaną, nie została poparta wystarczającymi analizami i obliczeniami.

Wstrzymano decyzję o natychmiastowym podparciu estakady w Chorzowie. Brakuje analiz i obliczeń

i

Autor: Marcin Twaróg

Co z zamkniętą estakadą w Chorzowie?

Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego podjął decyzję w sprawie przyszłości zamkniętej estakady w Chorzowie. Wstrzymano natychmiastowe wykonanie nakazu tymczasowego podparcia obiektu, który wcześniej wydał Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Katowicach. Powodem tej interwencji są poważne wątpliwości co do zaproponowanego rozwiązania technicznego.

Decyzja organu wojewódzkiego została wydana zaledwie kilka dni po ogłoszeniu zamknięcia estakady i opierała się na ekspertyzie zleconej przez chorzowski magistrat. Zakładała ona natychmiastowe zabezpieczenie niszczejącej konstrukcji za pomocą specjalnych stalowych podpór. Jednak zdaniem GINB, propozycja ta nie została dostatecznie udokumentowana.

- Rozwiązanie w postaci podpór tymczasowych, przy obecnym zakresie materiału dowodowego, nie jest dostatecznie jednoznaczne co do jego kształtu i skuteczności - czytamy w postanowieniu GINB.

GINB zwraca uwagę na brak wystarczających analiz

W uzasadnieniu swojej decyzji Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego podkreślił, że brakuje jednoznacznych dowodów na skuteczność proponowanego rozwiązania. Jak czytamy w postanowieniu:

- Nie zostało jednoznacznie wykazane, że rozwiązanie zaproponowane w ekspertyzie i przyjęte przez organ wojewódzki, w takim kształcie, doprowadzi do odpowiedniego zabezpieczenia obiektu - czytamy w postanowieniu GINB. - Pomimo jednak, iż w ekspertyzie zaproponowano rozwiązanie w postaci tymczasowych podpór, to nie zostało ono poparte wystarczającymi analizami i obliczeniami.

GINB zwrócił również uwagę, że sami autorzy ekspertyzy sygnalizowali konieczność przygotowania odrębnego, szczegółowego projektu wykonawczego dla tymczasowych podpór. Urzędnicy nie mają wątpliwości, że w przypadku tak dużej i skomplikowanej technicznie budowli, wszelkie działania naprawcze muszą być poprzedzone wnikliwymi badaniami.

- W przypadku budowli o tych rozmiarach, znaczeniu i skomplikowaniu technicznym, nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że rozwiązania w zakresie poprawy jej stanu technicznego muszą być sprawdzone i przemyślane. Muszą one być wynikiem uwzględnienia ocen ekspertów, w tym popartych analizami i obliczeniami - zaznaczył GINB.

W związku z tymi wątpliwościami, w odrębnym postanowieniu, Główny Inspektorat zlecił Wojewódzkiemu Inspektoratowi Nadzoru Budowlanego w Katowicach uzupełnienie materiału dowodowego. Wojewódzki inspektorat będzie musiał przedstawić dodatkowe dowody potwierdzające, że zaproponowane podparcie estakady będzie skuteczne i bezpieczne.

Groźba katastrofy i przyszłość obiektu

Chorzowska estakada została całkowicie wyłączona z ruchu 2 czerwca 2025 roku. Decyzja ta była bezpośrednim następstwem alarmujących wyników ekspertyzy technicznej. Specjaliści orzekli, że obiekt znajduje się w stanie zagrażającym bezpieczeństwu i „w każdej chwili może ulec awarii lub katastrofie”.

Głównym problemem konstrukcyjnym okazała się stal wysokowęglowa użyta podczas budowy w latach 70. XX wieku, która jest niezwykle podatna na korozję naprężeniową. Ekspertyza wykazała, że w kanałach, gdzie powinny znajdować się stalowe cięgna sprężające konstrukcję, występują pustki oraz zaawansowane procesy korozyjne.

Zamknięcie wiaduktu stanowi ogromne utrudnienie komunikacyjne dla całego regionu. Estakadą, będącą częścią drogi krajowej nr 79, codziennie przejeżdżało około 45 tysięcy pojazdów na trasie łączącej Bytom z Katowicami.

Władze Chorzowa, w obliczu fatalnego stanu technicznego obiektu, nie chcą go naprawiać czy podpierać, a raczej skłaniają się ku jego całkowitej rozbiórce. W planach jest przywrócenie w pierwszej kolejności ruchu tramwajowego poprzez odbudowę rampy, co pozwoli na wznowienie kursowania tramwajów na strategicznej linii Bytom-Katowice.

Zobaczcie zdjęcia z dnia zamknięcia estakady w Chorzowie.

Śląsk Radio ESKA Google News