Radni przeznaczyli 3,5 mln zł na działania związane z estakadą
Zadanie zostało powierzone Miejskiemu Zarządowi Ulic i Mostów w Chorzowie. Środki pochodzą z dywidendy, do której lokalny samorząd ma prawo jako udziałowiec Przedsiębiorstwa Techniki Sanitarnej ALBA. Jak powiedziała wiceprezydent Elżbieta Popielska podczas czwartkowej sesji rady miasta, pieniądze pozwolą "rozpocząć postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego". W pierwszej kolejności musi zostać przygotowany program funkcjonalno-użytkowy, który umożliwi sporządzenie dokumentacji dotyczącej rozbiórki i częściowej odbudowy estakady.
Wiceprezydent Popielska podkreśliła, że wszelkie uzgodnienia muszą uwzględniać zarówno rozbiórkę i odbudowę fragmentu estakady, jak i znajdującą się pod nią infrastrukturę. Część z tej infrastruktury została zrealizowana przy wsparciu Unii Europejskiej, co wiąże się z obowiązkiem utrzymania trwałości projektów nawet do 2029 roku.
W sytuacji likwidacji tego obiektu mostowego i braku możliwości przeniesienia tych obiektów na inny obszar, musimy dowodzić, że jest to działanie siły wyższej. Jeżeli instytucja zarządzająca nie zgodziłaby się z nami, to groziłoby naszemu miastu oddawanie tych środków wraz z odsetkami jak za zaległości podatkowe – ostrzegła wiceprezydent Popielska.

Rozbiórka i odbudowa rampy tramwajowej – plan na przyszłość
Kilka dni wcześniej prezydent Chorzowa Szymon Michałek zapowiedział, że samorząd zmierza w kierunku rozbiórki estakady. Na pierwszy ogień pójdzie fragment przebiegający nad linią kolejową 131. W planach jest również odbudowa rampy tramwajowej, aby przywrócić ruch tramwajów na ważnej trasie łączącej Bytom z Katowicami. W celu opracowania optymalnego rozwiązania dla miasta i całej aglomeracji powołana zostanie specjalna grupa ekspercka, w skład której wejdą architekci i urbaniści.
Radny Jacek Nowak zaapelował do radnych Koalicji Obywatelskiej o lobbowanie w rządzie w celu uzyskania wsparcia finansowego na działania związane z estakadą.
Każdy z nas zdaje sobie sprawę, że rozebranie estakady to będzie bardzo duży wysiłek finansowy. Niestety przepisy stanowią o tym, że w miastach na prawach powiatu za utrzymanie dróg krajowych odpowiada samorząd. W naszym przypadku to nie do końca logiczne. W dużej mierze to nie mieszkańcy Chorzowa korzystają z tej drogi, ale mieszkańcy miast ościennych – argumentował Nowak.
Estakada – problem komunikacyjny i symbol zmiany
Według danych magistratu, estakadą codziennie przejeżdżało około 45 tysięcy pojazdów. Biegnąca nią ul. Katowicka (DK79) to ważne połączenie pomiędzy Bytomiem a Katowicami. Obiekt został wyłączony z użytkowania na początku czerwca ze względu na wyniki ekspertyzy, która wykazała, że w każdej chwili może ulec awarii lub katastrofie. Autorzy ekspertyzy wskazali na stal wysokowęglową, bardzo podatną na korozję naprężeniową, jako największy problem obiektu. W kanałach, w których powinny znajdować się stalowe cięgna sprężające, występują pustki oraz zaawansowana korozja.
Chorzowska estakada powstała w latach 70. XX wieku, aby rozwiązać problemy komunikacyjne w tej części miasta. Choć poprawiła komunikację, na stałe zmieniła oblicze centrum Chorzowa. Decyzja o jej przyszłości to ważny moment dla miasta i szansa na nowe otwarcie.
Estakada w Chorzowie wyłączona z ruchu. Grozi jej zawalenie