Pierwszy etap budowy rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna zakończył się w 2020 roku. Wówczas do użytku mieszkańców oddano ponad 10 km drogi od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej. Całość kosztowała miasto przeszło 475 mln zł, z czego 290 mln zł pokryły dofinansowania unijne.
Drugi etap inwestycji obejmuje m.in. budowę bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, ronda przy ul. Sportowej, czterech mostów i pięciu przepustów na zwierząt. Wzdłuż trasy zostaną zamontowane ekrany akustyczne i oświetlenie. Plany miasta są zatem ambitne i jak się okazuje - bardzo drogie.
Trudny orzech do zgryzienia
Oferty złożone w przetargu na dokończenie rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej znacznie przekroczyły kwotę zaplanowaną w budżecie. Władze Rybnika liczyły, że realizacja inwestycji zamknie się w 200 mln zł. Tymczasem najtańsza oferta, złożona przez firmę Budimex S. A., jest droższa o niemal 68 mln zł.
- Decyzja o tym, co zrobić w tej sytuacji to prawdziwy dylemat. Najtańsza oferta przekracza o prawie 68 mln zł nasz budżet. Jednocześnie mamy już zagwarantowane dotacje na budowę z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł. Rezygnacja z inwestycji to utrata tego dofinansowania i realne zagrożenie, że droga nigdy nie powstanie - mówi wprost prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
W świetle tych informacji władze miasta zdecydowały, by rozstrzygnąć przetarg i dokończyć budowę Drogi Regionalnej. Nie obyło się jednak bez ofiar.
Dziewięć tegorocznych inwestycji poszło w odstawkę
Podczas ostatniej sesji rady miasta przegłosowano zmiany w budżecie. By droga mogła powstać, konieczna była rezygnacja z kilku innych inwestycji, zaplanowanych na ten rok. Ponadto miasto wykorzysta wolne środki finansowe. Zmiany dotknęły również Wieloletniej Prognozy Finansowej Rybnika.
Opóźni się modernizacja sieci wodociągowej w podstawówce i modernizacja widowni na stadionie
Spośród 116 zadań jednorocznych, które wpisano do tegorocznego budżetu, konieczne było wykreślenie 9 z nich. Inwestycje te zostaną zrealizowane w kolejnych latach.
Inwestycje miejskie w Rybniku, które nie zostaną zrealizowane w 2023 roku:
- Budowa łącznika ulic Kłokocińska – Gotartowicka (opracowanie dokumentacji projektowej)
- Szkoła Podstawowa nr 15, dz. Rybnicka Kuźnia – modernizacja sieci wodociągowej
- Pełnienie funkcji koordynatora Nadzoru Inwestorskiego dla programu "Stop Smog"
- Termomodernizacja budynku szatniowego (stadion Lekkiej Atletyki) wraz z wymianą drzwi wejściowych przy ul. Żurawiej, dz. Północ
- Centrum Aktywności Lokalnej w dz. Kłokocin – odwodnienie terenu
- Hotel Arena, dz. Północ – wymiana windy wraz z robotami ogólnobudowlanymi
- KS „U Walka”, dz. Gotartowice – wymiana ogrodzenia
- Budowa treningowego boiska piłkarskiego ze sztuczną nawierzchnią w dz. Paruszowiec-Piaski
- Modernizacja widowni stadionu miejskiego (wymiana krzesełek) – etap II
WPF: na później modernizacja Juliusza i termomodernizacja w placówkach edukacyjnych
Rybniccy radni musieli też zmniejszyć nakłady na 2023 rok dla części zadań ujętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Tym samym wydłużą się terminy ich realizacji.
Inwestycje ujęte w WPF Rybnika, które zostaną zrealizowane w późniejszym terminie:
- Budowa łącznika ulic Górnośląska - Śląska
- Rozbudowa ul. Sportowej na odcinku od przejazdu kolejowego do ul. Morcinka
- Budowa układu drogowego na Strefie Przemysłowej w rejonie ulicy Sportowej
- Rozbudowa zbiornika retencyjnego przy ul. Świerklańskiej
- Termomodernizacja placówek edukacyjnych na terenie miasta Rybnika
- Termomodernizacja i wymiana źródeł ciepła w obiektach oświatowych i miejskich budynkach użyteczności publicznej na terenie miasta Rybnika
- Adaptacja zabytkowego kompleksu dawnego Szpitala Miejskiego nr 1 w Rybniku wraz z zagospodarowaniem terenu
- Modernizacja zabytkowego budynku Juliusz byłego Szpitala Miejskiego im. Juliusza Rogera w Rybniku.