Rybnicka Komunikacja Miejska otworzyła także przetarg na dostawę wodoru. Wpłynęła jedna oferta, opiewająca na kwotę 56,10 netto za kilogram wodoru.
Cena jest zbliżona do tej, jaką niedawno otrzymała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Liczymy, również, że zgodnie z przyjętymi założeniami dotyczącymi rozwoju wodoru w Polsce, uruchomione zostaną na poziomie centralnym dotacje, co jeszcze bardziej obniży cenę wodoru i tym samym koszty eksploatacji - mówi Łukasz Kosobucki, prezes rybnickiej spółki Komunikacja Miejska.
Rybnik kupił 20 autobusów wodorowych. Wyjadą na ulice miasta jeszcze w tym roku
Równocześnie trwa montaż kolejnych 15 sztuk autobusów wodorowych. Zakup wszystkich 20 pojazdów został dofinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach konkursu "Zielony Transport Publiczny". Kwota wsparcia wyniosła zawrotne 45,5 mln zł, stanowiąc jedną z pięciu najwyższych w Polsce i drugą z najwyższych w woj. śląskim.
Dzięki temu koszt zakupu jednego autobusu wodorowego wyniósł 940 tys. zł. To blisko 500 tys. zł mniej, niż kosztowałby pojazd zasilany olejem napędowym, na który nie przysługuje dotacja.
Dostarczeniem autobusów wodorowych zajmuje się firma PAK-PCE. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pojazdy zaczną kursować po Rybniku jeszcze w tym roku. Ich funkcjonowanie ma pomóc w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla, tlenków azotu oraz pyłów PM10.
W planach powiększenie floty o kolejne 14 autobusów. Jeśli się uda, przyjadą do Rybnika za darmo
Ponadto w kwietniu tego roku władze Rybnika złożyły wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 14 autobusów wodorowych w ramach programu "Zielony Transport Publiczny Faza III" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zawnioskowano o dotację wynoszącą 100 proc. kosztów kwalifikowanych, czyli 48 mln zł. Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane, miasto będzie musiało zapłacić jedynie podatek VAT za zakup autobusów, a ten zostanie później odzyskany. Dostawa autobusów jest planowana na przełomie 2024 i 2025 roku.