W Tychach powstanie SOR? Konieczne dofinansowanie
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny Megrez w Tychach ma w planach poważną (i kosztowną) inwestycję. Mowa o przebudowie Izby Przyjęć na Szpitalny Oddział Ratunkowy. Jej elementem będzie budowa lądowiska dla helikopterów ratunkowych.
Placówka dysponuje Programem Funkcjonalno-Użytkowym (PFU), z którego wynika, że szacunkowy koszt robót budowlanych wyniesie ponad 16 mln zł brutto. Już teraz wiadomo, że do realizacji inwestycji potrzebne będą zewnętrze środki. Szpital chce się ubiegać o pełne dofinansowanie obejmujące zarówno utworzenie Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, jak i budowę lądowiska. Jeśli pieniędzy nie uda się zdobyć, inwestycja pozostanie na papierze.
Wysokość wnioskowanych środków zależeć będzie od szczegółowych warunków programowych w ramach Funduszu Medycznego lub Krajowego Planu Odbudowy. W przypadku braku otrzymania takiego wsparcia Szpital nie zrealizuje inwestycji, bazując tylko i wyłącznie na środkach własnych, gdyż wykonanie tak dużego przedsięwzięcia jest możliwe praktycznie tylko przy uzyskaniu finansowania zewnętrznego – tłumaczy biuro prasowe Szpitala Megrez w Tychach.

Wymagania dla SOR. Kiedy otwarcie?
Nowy Oddział musi zapewnić odpowiedni personel medyczny składający się z ordynatora, lekarzy systemu (minimum dwóch na dyżurze), pielęgniarki systemu lub ratownika z odpowiednim doświadczeniem, rejestratorek medycznych oraz personelu pomocniczego.
Kiedy SOR mógłby zostać otwarty? Tego na razie nie wiadomo. Szpital musi pozyskać dofinansowanie, by mówić o jakichkolwiek datach. Konkrety poznamy po zawarciu umów z wykonawcami i ustaleniu harmonogramów prac.
– Przepisy prawa wymagają, aby SOR był powiązany funkcjonalnie z lądowiskiem, dlatego ich realizacja musi być zsynchronizowana w czasie – dodaje szpitalne biuro prasowe.
Polecany artykuł:
Gdzie powstanie lądowisko dla LPR? Jest kilka koncepcji
Jeśli chodzi o lądowisko dla LPR, przygotowano kilka koncepcji. Ale najpierw krótko wymaganiach. Zgodnie z przepisami, SOR nie musi mieć lądowiska dla LPR na terenie szpitala. Musi jednak mieć do niego dostęp - czas transportu pacjenta z lądowiska do SOR nie może przekraczać 5 minut. Spółka posiada dwa dokumenty dotyczące lądowiska zlokalizowanego na terenie szpitala.
Pierwszy z nich – wariant wyniesiony – wiąże się z bardzo wysokim kosztem realizacji oraz skomplikowaniem technicznym. W wariancie drugim – naziemnym - lądowisko zlokalizowane w sąsiedztwie Parku Północnego, które wymaga m.in. uzyskania odpowiednich decyzji środowiskowych – wymienia Megrez.
W związku z tym zdecydowano się na opracowanie nowej lokalizacji poza terenem szpitala. Miejsce wskazał magistrat – lądowisko miałoby powstać w rejonie ul. Oświęcimskiej i ul. Bratków.
Na tym terenie prowadzone są obecnie badania geologiczne, których celem jest weryfikacja możliwości bezpiecznego umiejscowienia naziemnego lądowiska ratunkowego. Pozwoli to na optymalne oszacowanie kosztów całej inwestycji oraz ograniczenie formalnych i środowiskowych rodzajów ryzyka – dodaje biuro prasowe spółki.
Szpitale z województwa śląskiego w czołówce rankingu najlepiej zarządzanych w Polsce