W tych sieciach można zrobić najtańsze zakupy. Jest najnowszy raport

i

Autor: Archiwum W tych sieciach można zrobić najtańsze zakupy. Jest najnowszy raport

Zakupy

W tych sieciach można zrobić najtańsze zakupy. Wśród liderów Auchan

2025-03-22 0:54

Z najnowszego raportu ASM SFA wynika, że średnia cena koszyka produktów codziennego użytku w lutym wzrosła o 0,86 proc. w porównaniu do stycznia. Najdrożej koszyk zakupowy wychodził w Netto, a gdzie było najtaniej?

Auchan liderem najtańszych sklepów w lutym 2025

Z najnowszego raportu ASM SFA wynika, że w lutym 2025 roku średnia cena koszyka produktów codziennego użytku wzrosła o 0,86 proc. w porównaniu do stycznia.  W raporcie "Koszyk Zakupowy" przeanalizowano ceny przykładowego zestawu produktów, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły codziennego użytku - m.in.: nabiał, mięso, wędliny, ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe.

Z lutowego badania wynika, że najtańsze zakupy zrobimy w sieci Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego wyniósł w niej 276,98 zł, co oznacza spadek o 10,72 zł, czyli 3,73 proc. w porównaniu do stycznia br., kiedy to również Auchan okazał się najtańszy.

Druga w lutowym rankingu najtańszych sieci uplasowała się Biedronka, a za jej koszyk zakupowy trzeba było zapłacić o 19,12 zł więcej niż w Auchan. Trzecie miejsce zajęło Makro Cash & Carry z różnicą 20,71 zł w stosunku do Biedronki.

Najdroższe sklepy w Polsce. Gdzie zapłacimy najwięcej za zakupy?

Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym 2025 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 342,49 zł.

Autorzy raportu przypomnieli, że według wstępnych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2025 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 4,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,3 proc. Z danych zebranych przez ASM SFA wynika natomiast, że w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła w porównaniu do stycznia o 2,69 zł czyli o 0,86 proc. i wyniosła 314,88 zł.

Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Netto - 9,47 proc., natomiast najbardziej ceny spadły w sklepach E.Leclerc - o 4,84 proc. W dziesięciu badanych sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły 300 zł.

Różnice cenowe między najtańszym a najdroższym koszykiem

Analiza koszyka skompletowanego z produktów o najniższych cenach zaraportowanych przez sklepy wszystkich sieci wykazała, że trzeba byłoby za niego zapłacić 228,40 zł, tj. o 4,24 zł więcej niż w styczniu br. Z kolei biorąc pod uwagę najdroższe produkty wchodzącej w skład koszyka, cena wyniosłaby 393,60 zł - o 6,53 zł więcej niż w styczniu br. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2025 r. wyniosła 165,20 zł i jest o 2,29 zł wyższa niż w styczniu br.

Najświeższe wyniki Badania i Raportu Koszyk Zakupowy potwierdzają utrzymujące się istotne różnice cenowe między sieciami handlowymi. Jednocześnie rośnie znaczenie formatów oferujących najniższe ceny, takich jak cash & carry czy dyskonty. Analiza cen pokazuje, że dynamika zmian jest zróżnicowana – podczas gdy ceny niektórych produktów, takich jak masło czy chemia gospodarcza, spadły o blisko 6 proc., inne, np. olej roślinny, wzrosły o ponad 10 proc. w skali miesiąca - zauważył Kamil Kruk z ASM SFA.

Najdroższe zakupy zrobimy przez internet

Kruk zwrócił też uwagę, że zakupy online pozostają najdroższym kanałem, co wynika m.in. z wyższych kosztów operacyjnych i logistyki, gdzie są znaczące różnice cenowe. Wśród kategorii sieci sklepów tradycyjnych, najtańsze zakupy przez internet można było tym razem zrobić w sklepach typu cash & carry - gdzie średnia cena koszyka wyniosła 302,42 zł. Drugą najtańszą kategorią okazały się hipermarkety - 304,48 zł, trzecie miejsce zajęły dyskonty - 322,85 zł, zaś czwarte - supermarkety z ceną 326,42 zł.

Z analizy 40 produktów wynika, że najwyższą dostępność miały sklepy: Selgros Cash & Carry - 98 proc., Carrefour - 93 proc., Makro Cash & Carry - 90 proc. oraz Intermarché - 89 proc. Natomiast najniższą dostępność produktów odnotowano w sklepach Lidl - 69 proc.

Te produkty zdrożały najbardziej

Badanie ASM SFA wykazało jeszcze jedną rzecz. W lutym tego roku wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, najbardziej w ujęciu miesięcznym podrożały: olej roślinny - o 10,36 proc. oraz szampon do włosów - o 5,10 proc. Natomiast największe obniżki dotyczyły masła - 5,84 proc. i płynu do płukania tkanin - 5,64 proc.

ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie analogicznych produktów - tych samych marek i o tych samych gramaturach z rożnych kategorii w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż˙ online, jak i offline

Porachunki Osobiste
Kulisy branży fashion. Ważniejsza cena czy jakość? PORACHUNKI OSOBISTE