Studia rowerowe w Rybniku
Oferta studiów podyplomowych jest skierowana do osób planujących podjąć lub kontynuować zatrudnienie na stanowisku związanym z koordynacją lokalnej polityki rowerowej, jak również dla osób planujących podjąć zatrudnienie w firmach zajmujących się opracowywaniem dokumentów strategicznych z zakresu polityki rowerowej. Prezydent Rybnika nie kryje entuzjazmu.
- Cieszę się, że taki kierunek powstał, bo to pierwsza taka inicjatywa w Polsce, a więc pewnego rodzaju innowacja i ciekawy obszar, który pewnością będzie się rozwijał. W miastach, zwłaszcza tych większych, zdecydowanie potrzebujemy ludzi mających wiedzę, w jaki sposób rozwijać infrastrukturę rowerową – podkreśla Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Studia na tym kierunku będą trwać dwa semestry. Będą m.in. konwersatoria, zajęcia praktyczne oraz terenowe prowadzone przez wykładowców uczelni oraz specjalistów z zakresu planowania przestrzennego, studiów miejskich, prawa i inżynierii ruchu.
Program to efekt współpracy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i miasta Rybnik. Rekrutacja już trwa, a zajęcia w ramach programu będą odbywać się zarówno w Toruniu, jak i w Rybniku, w budynkach kampusu uczelni.
Porozumienie ma na celu realizację wspólnych działań badawczych, dydaktycznych, organizacyjnych oraz popularyzatorskich, koncentrujących się na infrastrukturze rowerowej i ruchu rowerowym w mieście. W ramach współpracy planowane jest przeprowadzenie badań dotyczących ruchu rowerowego, analizy potrzeb mieszkańców związanych z korzystaniem z rowerów oraz oceny postrzegania infrastruktury rowerowej. Porozumienie przewiduje także realizację wspólnych inicjatyw edukacyjnych i promujących jazdę na rowerze.
- Ta wymiana doświadczeń jest bardzo cenna. Tym bardziej, że Uniwersytet Mikołaja Kopernika jest jednym z liderów uczelni naukowych badawczych w kraju. Ma duże doświadczenie w zakresie budowania dokumentów strategicznych różnych miast w zakresie zrównoważonej mobilności – zaznacza Łukasz Karbowiński, dyrektor Rybnickich Służb Komunalnych i Oficer Rowerowy Miasta Rybnika.
Po co studia rowerowe w Polsce?
Każda ze stron przekonuje, że taki kierunek, a tym samym taka inicjatywa, jest w Polsce bardzo potrzebna tym bardziej, że z roku na rok rowerzystów jest więcej, ale za popularnością dwóch kółek nie zawsze idzie infrastruktura. Do tego w niedługim czasie mają ruszyć prace nad strategią rowerową kraju. Działania te mają prowadzić do urowerowienia Polski, popularyzowania mobilności rowerowej, również w formie turystycznej.
- Wprowadzenie mobilności rowerowej wymaga jednak określonej wiedzy, więc pomysł tego rodzaju studiów dojrzewa od dawna. Nasze stowarzyszenie już jakiś czas temu przygotowało tego typu projekt, nie będę ukrywał, że Stowarzyszenie Rowerowe Katowice przygotowuje takie studia, jednak będą wyglądały troszeczkę inaczej. Zapotrzebowanie jest bardzo duże, ponieważ w Polsce jest 2,5 tysiąca gmin, mniej więcej 1000 miast i w bardzo wielu miejscach jest przestrzeń, żeby tę infrastrukturę budować - powiedział w rozmowie z Eską Wiesław Bełz ze Stowarzyszenia Rowerowego Katowice.
Prezes stowarzyszenia dodał, że głównym celem powinno być doprowadzenie do sytuacji, aby dojazdy do szkoły, instytucji kulturalnych czy do pracy, poruszanie między dzielnicami odbywało się za pośrednictwem roweru, tak jak to się dzieje choćby w Holandii i Danii.
Kto może aplikować na studia rowerowe?
Studia podyplomowe z zakresu projektowania, planowania oraz polityki rowerowej w teorii są właściwie dla każdego, co podkreśla dr Michał Kwiatkowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Mogą rozpocząć je osoby, które na co dzień już zajmują się ruchem rowerowym, albo planują pracę zawodową w tym obszarze, ale skorzystają też absolwenci wszystkich studiów wyższych, którzy są zainteresowani poszerzeniem zakresu wiedzy i zwiększenia swoich możliwości na rynku pracy.
Rekrutacja jest już otwarta pierwsze zgłoszenia napływają, niedługo rozpoczną się pierwsze wykłady.
- Zajęcia planujemy uruchomić od semestru letniego rozpoczynającego się na przełomie lutego i marca – zaznacza Kwiatkowski.
Gdzie absolwenci studiów rowerowych znajdą pracę?
W teorii wydaje się, że może to być kolejny, pusty kierunek uczelniany, jakich jest w Polsce wiele. To, jak podkreślają nasi rozmówcy, błędne założenie. Jak już wskazał prezes Stowarzyszenia Rowerowego Katowice, w Polsce jest wiele białych plam pod względem infrastruktury rowerowej. Dlatego też specjaliści zajmujący się tą tematyką wręcz dyplomowo", będą potrzebni. Stąd absolwenci studiów podyplomowych w zakresie polityki rowerowej i planowania ruchu rowerowego będą przygotowani do podjęcia pracy na stanowiskach w:
- administracji rządowej i samorządowej
- instytucjach krajowych i międzynarodowych, zespołach i firmach opracowujących dokumenty strategiczne z zakresu mobilności, szczególnie w zakresie polityki rowerowej
- fundacjach, stowarzyszeniach i organizacjach pozarządowych
- instytucjach badawczych.
- Zajęcia prowadzone będą przez pracowników uczelni oraz praktyków z zakresu polityki rowerowej, w tym: urzędników, oficerów rowerowych, organizatorów kampanii rowerowych, projektantów dróg, architektów, przedstawicieli policji, prawników.
Na uczelni będą następujące przedmioty z zakresu infrastruktury rowerowej i planistyki:
- Rower w zrównoważonej mobilności
- Ruch rowerowy w prawie o ruchu drogowym
- Opiniowanie projektów infrastruktury rowerowej
- Oprogramowanie wspomagające procesy planistyczne
- Współczesne kierunki planowania przestrzennego
- Społeczno-kulturowe aspekty ruchu rowerowego
- Infrastruktura rowerowa w prawie planowania przestrzennego