Rower miejski w Śląskiem cieszy się powodzeniem
Uruchomiony w całości 1 sierpnia system Metroroweru obejmuje 7 tys. rowerów w 31 miastach i gminach GZM. To rowery miejskie 4. generacji. Mają wbudowane urządzenia GPS i elektrozamki. System ma ułatwiać przez cały rok podróżowanie po miastach i gminach Metropolii, zwłaszcza na krótkich odcinkach, tzw. ostatniej mili.
Od 1 grudnia do 29 lutego trwa okres zimowy systemu Metroroweru, w związku z czym flota rowerów dostępnych dla użytkowników jest zmniejszona o połowę.
- W zaledwie kilka miesięcy Metrorower stał się ważnym elementem naszej mobilności" - ocenił przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak i uznał pierwszy sezon działania systemu za satysfakcjonujący.
Dodał, że Metrorower jest czymś więcej niż tylko narzędziem ułatwiającym przemieszczanie się. Został stworzony również z myślą o środowisku i przyjaznej przestrzeni miejskiej.
- Pierwszy milion wypożyczeń pokazuje, że użytkownicy Metroroweru chętnie z niego korzystają" - dodał przewodniczący.
Według GZM najwięcej wypożyczeń Metrorowerów odnotowano w Katowicach, Gliwicach, Chorzowie i Sosnowcu, jednak we wszystkich 31 gminach uczestniczących w projekcie korzystano z nich setki razy.
Średni czas jednego przejazdu wyniósł 28 minut, a średni przejechany dystans 3,9 km. Według władz GZM te dane, wraz z największą popularnością stacji wypożyczeń przy dworcach kolejowych i centrach przesiadkowych pokazują, że mieszkańcy GZM zgodnie z założeniami częściej używają Metroroweru do celów transportowych, niż rekreacji.
Motorower był brakującą cegiełką w transporcie w Śląskiem
System, z którego skorzystało dotąd ponad 145 tys. zarejestrowanych użytkowników, uruchomiono w lutym 2024 r. Jednak całość systemu z 7 tys. rowerami ruszyła 1 sierpnia. Jest to największy w Polsce i trzeci w Europie system miejskich wypożyczalni rowerów.
Jako jedyny w Polsce jest w pełni zintegrowany z systemem transportu publicznego, działającego pod marką Transport GZM. Posiadacze biletów średnio- i długookresowych mogą korzystać z rowerów godzinę dziennie bez opłat, z czego skorzystało dotąd ponad 10 proc. użytkowników.
Umowa z Nextbike jest pięcioletnia. Firma zaproponowała cenę 181,4 mln zł za podstawowy zakres zamówienia, a 331,8 mln zł – za opcjonalny. W wieloletniej prognozie finansowej GZM na projekt uruchomienia, zarządzania i eksploatacji Metroroweru w latach 2023-29 przewidziano 240 mln zł, w tym 35,8 mln zł w 2023 r. i po 33,6 mln zł w latach kolejnych.
Pod koniec listopada GZM wybrała dostawcę 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, pod kątem planowanej wypożyczalni długoterminowej. Ma to być uzupełnienie Roweru Metropolitalnego. Najkorzystniejszą ofertę, za 5,2 mln zł, przedstawiła firma BikeU – operator publicznych systemów wypożyczania rowerów m.in. w Bielsku-Białej i Toruniu.