Katowice inwestują w przyszłość i testują autobus bez kierowcy
Po raz pierwszy Blees BB-1 przyjechał do Katowic w październiku 2023 roku. Autonomiczny pojazd to dzieło gliwickiego start-upu Blees, a stolica województwa śląskiego była pierwszym miastem w Polsce, w którym go testowano. Charakterystyczny, zielony busik przez kilka jesiennych dni jeździł na 2-kilometrowej trasie w Dolinie Trzech Stawów.
Już wtedy katowicki magistrat zapowiadał, że jeśli testy wypadną pozytywnie, to wiosną autonomiczny minibus wróci na Muchowiec i zacznie wozić ze sobą pasażerów. Ten moment właśnie nadszedł.
Niedawno w Katowicach testowano również autobus wodorowy:
Polecany artykuł:
Katowice testują autobus bez kierowcy. Trasa i harmonogram
22 kwietnia pojazd Blees BB-1 wróci do Katowic. Pierwsze cztery dni zajmą przejazdy techniczne. Od 26 kwietnia każdy chętny będzie mógł się przekonać na własnej skórze, jak działa autonomiczny minibus.
Kursy będą realizowane w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 8-16. Ze względów na komfort okolicznych mieszkańców wyłączone z testów są długie weekendy. Z przejazdu każdy może skorzystać bezpłatnie.
Szczegółowy harmonogram przejazdów autonomicznego minibusa Blees BB-1 w Katowicach:
- 22-25 kwietnia – przejazdy techniczne bez pasażerów
- 26 kwietnia, 6-29 maja, 3-4 czerwca - przejazdy z udziałem pasażerów
Trasa przejazdu rozpocznie się na parkingu od strony ul. Francuskiej i skończy przy plaży. Kursy będą realizowane w dwóch kierunkach, podzielonych na przystanki.
Co ważne, przez cztery tygodnie testów na Muchowcu obowiązywać będzie ustalona tymczasowa organizacja ruchu. Środkowy pas drogi zostanie wydzielony dla minibusa, a boczne pasy rolkostrad będą przeznaczone dla rolkarzy i rowerzystów.
Jak podkreśla urząd miasta, pojazd pojawi się w Dolinie Trzech Stawów tylko na czas testów. Na razie nie ma takich planów, by autonomiczny minibus kursował na podanej trasie na stałe.
Autonomiczne pojazdy są odpowiedzią na bolączki osób z niepełnosprawnościami?
Pojazd Blees BB-1 posiada napęd elektryczny. Może przewieźć 15 osób. Jeśli chodzi o prędkość maksymalną to wynosi ona 25 km/h. Wyposażony jest w system, który umożliwia mu samodzielną jazdę i obsługę zaprogramowanych tras.
Jak tłumaczy urząd miasta, drugi etap testów ma pomóc w ocenie możliwości wykorzystania autonomicznego pojazdu na potrzeby osób z ograniczoną mobilnością. Docelowo takie pojazdy będą obsługiwać kursy na trasach dojazdowych do centrów przesiadkowych, a także w miejscach, gdzie tradycyjny transport ma ograniczone możliwości. Chodzi m.in. o cmentarze, tereny rekreacyjne, kompleksy szpitalne czy uniwersyteckie kampusy.
Główny cel pilotażu to właśnie udostępnienie możliwości przejazdu autonomicznym minibusem pasażerom z ograniczoną mobilnością. Dzięki współpracy z PKM i Miastem Katowice, podczas kursów będziemy mieć szansę przekonać się na ile zastosowane przez nas rozwiązania odpowiadają na potrzeby osób z niepełnosprawnością i seniorów. Tacy pasażerowie będą mieli też pierwszeństwo w wejściu do pojazdu podczas testów – mówi Martyna Wiśniowska, CEO Blees.