Zamówiono przebudowę lotniska Muchowiec
Ze względu na szkody górnicze na lotnisku Muchowiec obecnie można korzystać tylko ze skróconej utwardzonej drogi startowej 650 metrów na 30 metrów. Przez ostatnie lata zachodnia część drogi była niedostępna. Wkrótce ma się to jednak zmienić.
W połowie września br. ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac związanych z dokończeniem budowy pasa startowego PS-1. Prace mają zostać wykonane w ramach zadania inwestycyjnego "Modernizacja infrastruktury na terenie lotniska Muchowiec".
Przy budżecie zamówienia podstawowego wynoszącym 7,03 mln zł brutto w przetargu wpłynęły trzy oferty. Najdroższa z nich została odrzucona. Wygrała najtańsza oferta firmy Drogopol z Katowic za 8,48 mln zł brutto. W grudniu władze Katowic podpisały z firmą umowę.
Zakres prac
W ramach prac wybudowany ma zostać pas startowy o szerokości 30 metrów w osi istniejącej drogi startowej o długości 1070 metrów. Wcześniej pas startowy miał 75 m szerokości. Zgodnie z zamiennym projektem budowlanym powstać ma infrastruktura z nawierzchnią utwardzoną: droga startowa o powierzchni 35 tys. m kw., droga kołowania o powierzchni 3,9 tys. m2 oraz płyta postojowa o powierzchni 11,9 tys. m2 przed budynkami hangarów.
Zgodnie z zamówieniem wykonanie prac możliwe jest w zamówieniu podstawowym oraz dwóch opcjach. W ramach zamówienia podstawowego zaktualizowana zostanie mapa zasadnicza do celów projektowych, opracowane zostaną projekty techniczne/wykonawcze wraz ze specyfikacją wykonania robót i ich odbioru oraz wykonanie robót, w tym rozbiórek, robót ziemnych oraz robót konstrukcyjnych pasa PS-1 w zakresie robót ziemnych i materaca wzmacniającego.
W zakres opcji I wchodzi wykonanie podbudowy z kruszywa oraz podbudowy z betonu asfaltowego, natomiast opcja II zakłada wykonanie warstwy wiążącej z oznakowaniem.
Na wykonanie prac wykonawca będzie miał 6 miesięcy od dnia podpisania umowy, w tym 5 miesięcy na zakończenie robót z zakresu podstawowego.
Polecany artykuł:
Katowice właścicielem lotniska Muchowiec
W lutym 2024 roku teren lotniska Muchowiec został wydzierżawiony Aeroklubowi Śląskiemu, od którego wcześniej został odkupiony. Władze miasta i aeroklub doszły do porozumienia w sprawie użytkowania wieczystego ponad 700 tys. m2 terenu powyżej ul. Trzech Stawów do zabudowy wzdłuż ul. Lotnisko, a także sprzedaży aeroklubowi działek wzdłuż ul. Lotnisko, na których znajdują się zabudowania aeroklubu. Dodatkowo w trybie ordynacji podatkowej miasto przejęło działkę przy skrzyżowaniu ul. Trzech Stawów i Francuskiej.
Władze Katowic deklarowały, że chcą inwestować w lotnisko na Muchowcu, aby miało nie tylko charakter aeroklubowy, ale również szkoleniowo-sportowy i biznesowy. Lotnisko ma prezentować podobny poziom, co podobny obiekt w Gliwicach. Kluczowe dla funkcjonowania katowickiego lotniska miało być dokończenie budowy drogi startowej. Aeroklub rozpoczął budowę kilka lat temu, jednak nie był w stanie jej dokończyć. Aby miasto mogło wesprzeć budowę konieczna była zmiana własności gruntu.
Wcześniej wykonane prace na terenie lotniska kosztowały ok. 4 mln zł. Konieczne jest nie tylko ich dokończenie, ale również wykonanie drogi kołowania i płyty postojowej. Budynek obsługi lotniska, choć przedwojenny, jest w dobrym stanie i został już wyremontowany przez aeroklub. Po zmianie właściciela gruntu teren został już ogrodzony, co miało zwiększyć bezpieczeństwo.