remont DTŚ w Zabrzu

i

Autor: Mapy Google

Wiadomości

Utrudnienia na DTŚ w Zabrzu. Ruszyły prace. Rozpoczną roboty naprawcze na pofalowanym odcinku trasy

3 czerwca na Drogowej Trasie Średnicowej w Zabrzu rozpoczęły się prace remontowe, które poprzedzą roboty naprawcze na pofalowanym odcinku trasy. Obejmują one budowę tzw. przewiązek na wysokości Hali Widowiskowo-Sportowej MOSIR.

Prace naprawcze na DTŚ. To dopiero początek utrudnień

W poniedziałek, 3 czerwca rozpoczęły się prace poprzedzające roboty naprawcze na DTŚ w Zabrzu. Zakres prac obecnie prowadzonych jest związany z budową przejazdu awaryjnego na wysokości Hali Widowiskowo-Sportowej MOSIR.

W tym rejonie nastąpi zwężenie jezdni w kierunku Gliwic do jednego pasa ruchu (wyłączony z ruchu będzie lewy oraz środkowy pas). W kierunku Katowic zostanie wyłączony z ruchu lewy pas jezdni. Roboty będą prowadzone na odcinku około 40 metrów. Prace potrwają około 14 dni. Prosimy o ostrożną jazdę - informuje zabrzański MZD.

Obecnie drogowcy nie sprecyzowali planowanego zakresu oraz terminu prac naprawczych liczącego ok. 3 km odcinka kluczowej arterii drogowej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Nawierzchnia drogi narastająco wybrzusza się od czasu jej oddania 10 lat temu. Początkowo wykonywano doraźne frezowania i naprawy, jednak przez cały ten czas obowiązują ograniczenia prędkości.

Procedurę docelowej naprawy fragmentu DTŚ, obejmującą trzy etapy, ustalili przedstawiciele wykonawców trasy (spółki Eurovia Polska) oraz inwestora zastępczego (spółki Drogowa Trasa Średnicowa SA) - z udziałem zabrzańskich samorządowców .

W zrealizowanym w 2017 r. pierwszym etapie w miejscach największych uszkodzeń rozebrano punktowo nawierzchnię i podbudowę – do poziomu górnej części nasypu, wykonując je od nowa. W 2018 r. prace obejmowały budowę nowych wierzchnich warstw konstrukcji obu jezdni na całej ich długości.

Porozumienie stron zakładało, że realizacja ostatniego etapu naprawy, warunkowana całkowitą stabilizacją nawierzchni, rozpocznie się w kwietniu 2020 r. Jednak miasto oraz spółka DTŚ SA dotąd nie decydowały o przeprowadzeniu trzeciego etapu, kończącego program naprawczy i rozpoczynającego nową gwarancję. Decyzja taka miała zostać oparta o wyniki pomiarów potwierdzających, że procesy chemiczne, które spowodowały deformację korpusu trasy, ustały.

Problem z z nawierzchnią na DTŚ w Zabrzu. Jak powstał?

Zabrzański fragment trasy, którego dotyczy problem, to dwa tzw. projektowe odcinki Z3 i Z4 o łącznej długości ok. 3 km, wiodące z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami. Powodem wypiętrzeń okazały się przeobrażenia jednego ze składników materiału użytego do budowy nasypów drogi - dostarczonego przez zewnętrznego dostawcę.

Problemy z jezdnią pojawiły się zaledwie kilka tygodni po udostępnieniu trasy kierowcom w sierpniu 2014 r. Nawierzchnia zaczęła falować, a wykonawca – firma Eurovia Polska – uznał, że powodem jest osuwanie się nasypów. Te „gwoździowano” betonowymi elementami, ale prace przeprowadzone w grudniu 2014 r. nie przyniosły skutku - nawierzchnia wciąż się wybrzuszała.

Ostatecznie, rok po oddaniu drogi do użytku, dwa niezależne zespoły badawcze, złożone z naukowców Politechniki Śląskiej i Akademii Górniczo-Hutniczej ustaliły, że winna jest użyta do budowy mieszanina odpadów pochodzących z górnictwa oraz popiołu fluidalnego - produktu ubocznego procesu spalania w elektrowniach.

Zabrzański fragment trasy, na którym powstał problem, od czerwca 2012 r. do sierpnia 2014 r. budowało konsorcjum firm Eurovia Polska (lider) i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic; umowa opiewała na 184,1 mln zł.

Przedstawiciele spółki DTŚ SA wskazywali, że materiał, który spowodował problemy, miał atesty, był wcześniej stosowany do budowy dróg, a zjawisko nie było wcześniej dokładnie od strony naukowej opracowane – było nowością w skali Polski i Europy. Reakcje chemiczne w nasypie spowodowały jego "puchnięcie", a ujęcie nasypu w sztywne mury oporowe skierowało wypiętrzenie przede wszystkim na warstwę jezdną.

Źródło: PAP

Czy rozpoznasz miasto województwa śląskiego po samym opisie? Nieoczywisty QUIZ

Pytanie 1 z 15
Na rozgrzewkę. "Słyszysz Artur Rojek, myślisz…"