Rusza budowa ostatniego odcinka trasy N-S na południe
W najbliższy czwartek samorząd Rudy Śląskiej podpisze umowę z wykonawcą ostatniego, południowego odcinka trasy N-S. Inwestycja, na którą mieszkańcy i kierowcy czekali od ponad dekady, ma ostatecznie połączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Za realizację zadania o wartości niemal 195 milionów złotych odpowiedzialna będzie firma Primost Południe z Będzina.
Projekt zakłada budowę dwujezdniowej, w dużej mierze bezkolizyjnej trasy, która połączy istniejący fragment przy ulicy Bielszowickiej z węzłem autostradowym A4 „Ruda Śląska”. W ramach prac powstanie nie tylko nowoczesna droga, ale również skomplikowane obiekty inżynieryjne.
- W ramach inwestycji powstanie nowoczesna dwujezdniowa arteria oraz najdłuższy obiekt inżynieryjny na całej trasie - ponad 150-metrowy wiadukt nad linią kolejową w rejonie ul. 1 Maja - przekazują urzędnicy z Urzędu Miasta w Rudzie Śląskiej.
Oprócz wiaduktu, planowana jest także budowa kładki pieszo-rowerowej w rejonie ulicy Mostowej oraz parkingu przy pobliskiej szkole i cmentarzu.Miasto zabezpieczyło już finansowanie tej strategicznej inwestycji. Na początku 2024 roku projekt „Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej od ul. Bielszowickiej do autostrady A4” otrzymał ponad 203,6 mln zł dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Całkowitą wartość zadania oszacowano na 266,7 mln zł, a dofinansowanie unijne pokryje 85% kosztów kwalifikowalnych.
Wybrana w przetargu firma Primost Południe, która złożyła najkorzystniejszą ofertę (194,9 mln zł), będzie miała 28 miesięcy na realizację prac. Do czasu budowy nie będą wliczane okresy zimowe, trwające od 15 grudnia do 15 marca.
Zobaczcie wizualizacje.
Polecany artykuł:
Dekada budowy i ekspansja na północ
Budowa trasy N-S w Rudzie Śląskiej to proces rozłożony na wiele lat. Pierwszy, kilometrowy odcinek od węzła DTŚ do ulicy 1 Maja, oddano do użytku już w styczniu 2013 roku. Kolejne fragmenty powstawały etapami: w 2016 roku otwarto odcinek do ulicy Bukowej, a w 2018 roku do ulicy Kokota. We wrześniu 2023 roku kierowcy mogli skorzystać z kilometrowego fragmentu łączącego ulicę Kokota z Bielszowicką. Teraz przyszedł czas na finałowy etap, który domknie południową część trasy.
Jednocześnie miasto prowadzi intensywne prace nad przedłużeniem trasy N-S w kierunku północnym, do granicy z Bytomiem. Od marca tego roku kierowcy korzystają z 600-metrowego odcinka do ulicy Magazynowej, sfinansowanego z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
W lutym podpisano umowę z firmą Eurovia Polska na budowę dwóch kolejnych odcinków, od ul. Magazynowej do Piastowskiej, za kwotę 143,4 mln zł. Ta część również uzyskała potężne wsparcie z Programu Inwestycji Strategicznych w wysokości 140,1 mln zł. Ponadto miasto pozyskało 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na odciążenie ulicy Karola Goduli, stanowiącej część drogi wojewódzkiej nr 925.
Plany miasta sięgają jednak jeszcze dalej. Ruda Śląska zamierza jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia trasy N-S na południe, od węzła autostradowego A4 aż do granicy z Mikołowem.